Inbound marketing als nieuwe leadgenerator

Wat is inbound marketing?

Traditionele marketingmiddelen als telefoneren, pop-upbanners en direct mail werken niet meer. Uw doelgroep zit hier niet meer op te wachten. Momenteel is inbound marketing de nieuwe strategie om te volgen. Inbound marketing is een marketing methodologie die bedacht en ontwikkeld is door HubSpot. Deze methodologie gaat ervan uit dat het niet langer draait om het ‘pushen’ van leads, wel om het ‘trekken’ (pull) van leads. Het bedrijf in kwestie gaat als het ware die bezoeker warm maken tot klant met inbound marketing. De klant gaat online opzoek naar u en wil antwoorden op zijn vragen. Door content te creëren, te optimaliseren en te delen, trekt u de juiste websitebezoekers naar de website en genereert u kwalitatieve leads.

Inbound marketingmethodiek

Een klant bewandelt onderstaande stadia met inbound marketing. Bij elk stadium horen inbound marketingmiddelen die u kunt inzetten om de persoon naar het volgende stadium te helpen.

inbound-marketing

Zoals u ziet zijn er in het totaal vier stadia te doorlopen en neemt de potentiële klant vijf verschillende rollen aan door het gehele proces heen. Bij ieder stadium horen ook verschillende acties, zo gaat het bij ‘attract’ bijvoorbeeld om blogs, social media, etc. Het gaat met name om het leveren van gratis, kwalitatieve content waarmee u pijnpunten oplost van uw potentiële klant.

In principe wordt er in de eerste fase bewustwording gecreëerd bij de vreemdeling (stranger) van hun eigen pijnpunt, zijn pijnpunt wordt geïdentificeerd. Daarna worden er gratis mogelijkheden aangeboden om het probleem in kwestie op te lossen in de vorm van meer content. Hiermee bewijst het bedrijf dat zij voor de klant gaat en kennisleider is in haar professie. Het is dan ook een lage drempel voor de ‘lead’ om ‘customer’ te worden. Met trouwe voortgang in deze werkwijze wordt een klant uiteindelijk een ‘promotor’. Daarmee heeft u ook garantie voor toekomstige klanten, aangezien ‘promotors’ aanbevelingen zullen geven aan hun relaties.

Connectie met HubSpot

De inbound marketing methodiek is bedacht door het bedrijf HubSpot. HubSpot is één van ’s werelds grootste aanbieders van marketing automation software. Het is een all-in-one platform dat helpt bij:

  • Nieuwe websitebezoekers aantrekken.
  • Kwalitatieve leads genereren.
  • Inzicht krijgen in de marketinginspanningen.
  • De samenwerking tussen marketing & sales verbeteren.

Wat maakt HubSpot uniek? De software van HubSpot is ontworpen vanuit de inbound marketinggedachte. Het all-in-one marketingplatform beschikt over de volgende features:

  • CRM: contacten managen en de gehele salesfunnel vastleggen.
  • Design Manager: websitepagina’s en e-mails ontwerpen.
  • HubSpot COS: om website te bouwen.
  • Blog: direct online blogs plaatsen met een slimme tool die meedenkt in SEO.
  • E-mail: e-mails ontwerpen en slimme e-mailcampagnes opzetten.
  • Social media: vanuit het programma zelf social media-berichten inplannen en monitoren.
  • Landingspagina: pagina’s om downloadbare content te bieden aan websitebezoekers.
  • Call-To-Action (CTA): om websitebezoekers door de website heen te leiden.
  • Reports: wat leveren de marketingactiviteiten op.

Heel simpel gezegd is inbound marketing het tegenovergestelde van de traditionele outbound marketing. Voorheen was het zo dat er een reclame campagne bedacht en op zoveel mogelijk plekken getoond werd: op televisie, in magazines, op banners van websites, in bushokjes, etc. De gemiddelde westerling ziet zo ongeveer 300 reclames per dag. U kunt u wel voorstellen dat dit zorgt voor een informatie ‘overload’.

Kennisleider worden

Inbound marketing werkt anders. Het gaat om het interessant zijn voor potentiële klanten zodat zij de informatie willen lezen en delen. Daarbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat, bijvoorbeeld, het bedrijf in de zoekresultaten van Google overkomt als een goede en betrouwbare bron, en dat er een plek bovenaan de resultatenlijst is veroverd. Het is ook van belang dat potentiële klanten de artikelen gemakkelijk op social media kunnen vinden en delen.

Een groot voordeel hiervan is dat u veel geld bespaart op reclame kosten. Wel moet u ervoor zorgen dat er een constante stroom van nieuwe content is waardoor de vaste bezoekers regelmatig terugkeren naar de website. De stappen tussen de verschillende fases moeten wel goed uitgedacht zijn zodat die potentiële klant ook daadwerkelijk een klant wordt. Dat blijft uiteindelijk het hoofddoel van marketing. Inbound marketing speelt in op trends in het koopgedrag van mensen, tegenwoordig is één van die trends dat veel dingen genegeerd worden door de potentiële klant omdat er te veel informatie voorbij komt op een dag. Daarom is het belangrijk om die onderscheidende manier van marketing te ontdekken.