Tien tips van topondernemers om meer rendement uit uw kostbare tijd te halen

Time Management

Het Amerikaanse ‘Time is money’ kennen we allemaal. Kevin Kruse van Forbes interviewde bekende ondernemers en vroeg wat hun geheime wapen is voor productiviteit. Beheer meer werk in minder tijd met deze tien handige tips over time management.

  1. Focussen op minuten, niet op uren

Wist u dat een dag 1440 minuten telt? De Olympische gymnast Shannon Miller wel. Er is niets zo kostbaar als tijd. “You must master your minutes to master your life,” deze moeten we zeker onthouden. Bedankt voor de tip, Shannon!

  1. One thing at once

Productieve mensen weten wat hun belangrijkste dagtaak is. Hieraan werken ze dan ook zonder onderbrekingen. Welke taak vraagt momenteel prioriteit? Volgens Tom Ziglar, ceo van Ziglar Inc., helpt dit om uw bedrijf zo goed mogelijk op te bouwen.

  1. Geen to-do-lijstjes

To-do-lijstjes zijn zo 2015. Vandaag plant u alles in op de ‘calender app’. Slechts 41 % van alle items op een to-do-lijstje wordt uitgevoerd. Jordan Harbinger, co-founder van The Art Of Charm vond hier iets op: “Verdeel je dag onder in blokken van vijftien minuten, hierdoor slaag je erin om 95 % van je taken af te werken.”

  1. Ook tijd voor ontspanning

Rome is ook niet op één dag gebouwd. Er is altijd werk, maar dat kan nooit verwerkt worden in die 24 uur van uw dag. Succesvolle mensen weten wat er ook belangrijk is in het leven: familie, sport en het goede doel. Maak hier wat meer tijd voor!

  1. Heb altijd een notitieboekje bij

Ultra productieve mensen nemen altijd en overal een notitieboekje mee. Door alles neer te pennen komen zij simpelweg tot rust.

  1. Kijk naar de toekomst

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Wat kunt u vandaag als ondernemer doen zodat u er in de toekomst ook baat bij heeft? Bedenk hiervoor enkele zaken, zodat u zichzelf niet saboteert in de toekomst.

  1. Check uw e-mail niet de hele dag door

Net zoals alle andere activiteiten plant een productief mens in wanneer hij of zij de gemiste e-mails bekijkt en beantwoordt. Het idee erachter is: snel en efficiënt.

  1. Zo weinig mogelijk meetings bijwonen

“Never take meetings unless someone is writing a check”, zei Mark Cuban. In het Nederlands: meetings zijn tijdrovend, meestal is niet iedereen aanwezig… Kortom: organiseer geen overbodige gesprekken, hou het kort en krachtig.

  1. Zeg op bijna alles ‘nee’.

Volgens miljardair Warren Buffet zegt een heel succesvol persoon meestal ‘nee’ op zaken die hem worden voorgelegd. Zeg niet zo maar ‘ja’ op alle plannen die u hoort. U hebt immers maar 1440 minuten in de dag, geef deze niet zomaar weg!

  1. Volgen van de 80/20-regel

Het Pareto-principe: 80 % van alle uitkomsten is het resultaat van 20 % van alle activiteiten. U moet weten welke activiteiten voor de beste resultaten zorgen.