Beweging vermindert stress en verbetert uw prestaties

Meer dan ooit overlijden in ons land mensen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Een combinatie van te weinig beweging, hoge cholesterol, roken en drinken ligt meestal aan de basis. Maar ook stress is een grote boosdoener. U hebt dus alle baat bij een regelmatige portie beweging én ontspanning om alle stress even van u af te schudden.

The PilatesDruk, druk, druk! Wellicht luidt ook uw antwoord zo, wanneer men u vraagt hoe het met u gaat. En dat is op zich geen probleem, zolang u die (werk) druk maar onder controle hebt. Anders wordt het wanneer uw leven overheerst wordt door stress. Een goede manier om komaf te maken met stress is meer aandacht schenken aan uzelf én uw welzijn. “Een fitte werknemer presteert beter,” aldus Nick De Poot van Power Plate Belgium. “Dat zijn ook werkgevers steeds meer gaan beseffen. Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers dan ook de mogelijkheid om tijdens de werkuren even tijd te maken voor een beetje sport. Om hun medewerkers op weg te helpen installeren sommige bedrijven bijvoorbeeld een ‘Power Plate Smartzone’. Dit Power Plate-concept, waarbij Smart staat voor Succesfull management by active recovery time, biedt een triltraining die afgestemd is op onze steeds meer zittende werksituatie.”
“Het grootste deel van je dag op een stoel zitten, is zeer belastend voor je lichaam en belemmert de circulatie,” gaat Nick De Poot verder. “Je moet daar dan ook een tegengewicht voor vinden. Dat kan bijvoorbeeld met die Smartzone, waarbij men via korte programma’s – een kleine vijf minuten – pijn aan onder andere nek, schouders en rug kan tegengaan. Bovendien geeft een training je een ware energy boost, waardoor je je weer helemaal fit voelt.” Het ideale en veel gezondere alternatief voor die zoveelste kop koffie of sigaret dus. En je hoeft je er zelfs niet voor om te kleden.

Pilates?

Een totale andere methode om aan beweging te doen is Pilates. Al meer dan een halve eeuw bekend, maar definitief overgewaaid uit de States toen Carrie Bradshaw aan het rekken en strekken ging in de bekende serie Sex & The City. De Pilates methode werd ontwikkeld in de jaren ’40 door de Duitse Joseph Humbertus Pilates. Deze oefenmethode maakt voornamelijk gebruik van de buik, onderrug en bilspieren waardoor het lichaam vrij kan bewegen. Suzanne Karpati van The Pilates Studio in Antwerpen: “Het lichaam wordt in evenwicht gebracht door middel van beweging en door verandering aan te brengen in de manier waarop we onze spieren gebruiken. De oefeningen zijn niet zo zeer gebaseerd op de kwantiteit van de beweging, wél van de kwaliteit. Hierdoor worden kracht en souplesse vergroot zonder daarbij een overdreven spiermassa op te bouwen.”
“Wil je stress niet alleen op korte maar ook op lange termijn uit je lichaam bannen, dan is het belangrijk dat je tijdens je training ook aan je mentale betrokkenheid werkt, waardoor je een nieuw soort bewustzijn creëert,” legt Joelle Schildkraut uit. “Door tijdens je training doelgericht aan je ademhaling te werken, wordt je energiegehalte vergroot en je stress verminderd. En dat je figuur er mooier van wordt, dat is toch mooi meegenomen, niet?”

Een eigen trainer

Jeroen KlinckaertBent u moeilijk uit uw stoel te krijgen, dan is een Personal Trainer (PT) misschien wel uw ding. Deze nieuwe rage in fitnessland waaide over uit de Verenigde Staten. “Het fenomeen van een persoonlijke coach is al 10 jaar oud in de VS,” aldus Jeroen Klinckaert, National Product Manager bij Passage Fitness First. “De trend moest dus wel eens overwaaien naar ons land. In tegenstelling tot wat vele mensen denken, is zo’n PT er niet alleen voor celebrities. Zo heb je de keuze uit verschillende trainingspakketten, afhankelijk van je doelstellingen. Je kan evengoed drie maanden zeer intensief samenwerken met een trainer, als gedurende een maand het lichaam nieuwe prikkels geven om te blijven evolueren of kiezen voor een initiatie van een week met een trainer.” Volgens Klinckaert speelt niet zozeer het afslankende aspect mee, wél welzijn en conditie: “Mensen hebben steeds meer aandacht voor hun algemeen welzijn, ze willen zich goed in hun vel voelen. Wij leggen steeds de nadruk op het kwalitatief verbeteren van het dagelijks leven van iemand. Dat  mensen zich beter voelen tijdens het trappenlopen, klusjes doen, enzovoort. Daar hebben ze écht iets aan.” De PT gaat na hoe het lichaam van de klant beweegt en hoe hij met gerichte oefeningen meteen invloed kan uitoefenen op dat lichaam en de houding,” legt Jeroen Klinckaert uit. “Zijn observaties vertaalt hij naar een trainingsstrategie, helemaal op maat van de lichaamstoestand van de klant. Bij kwaaltjes grijpt hij meteen in.” Een ander voordeel van zo’n PT is uiteraard ook de motivatie. Wie in z’n eentje sport, zal sneller de neiging hebben om na een drukke dag toch maar liever het gezelschap van zijn sofa en tv op te zoeken. Met een PT (meer info op www.mypersonaltrainer.be) maakt u een afspraak en moet u wel op het appel verschijnen.

Hilde Neven