BRUSSEL – Belgische kmo-markt voor management buy-outs en buy-ins is sterk verbeterd

Miguel Meuleman
Miguel Meuleman

Het klimaat om te kopen en verkopen blijkt in 2013 sterk verbeterd, en die trend zal zich ook in 2014 doorzetten. Dat blijkt uit de eerste Entrepreneurial Buy-out Monitor, een bevraging naar enerzijds de trends op de markt van management buy-outs (MBO’s) en management buy-ins (MBI’s) in 2013 en anderzijds de verwachtingen voor 2014. De opiniepeiling gaat uit van het Platform for Entrepreneurial Buy-outs (PEBO), een gezamenlijk initiatief van Vlerick Business School en BDO Belgium.

Miguel Meuleman, professor ondernemerschap aan Vlerick Business School, ziet een echte trend in de toename van het aan private equity bedrijven en vooral het aantal family offices: “Door de vergrijzing biedt de kmo-markt opportuniteiten. Daarnaast hebben veel bedrijven sinds 2009 ook een herstructurering achter de rug. In combinatie met een economie die aantrekt, worden meer en meer bedrijven terug verkoopbaar. Ze kunnen aan de investeerders terug een goede projectie voor de toekomst voorleggen. Aan de andere kant hebben steeds meer Belgische vermogende families interesse om alleen of via family offices te investeren. Ook dat is op zijn beurt weer gelinkt aan die opvolging. Het zijn vaak ex-ondernemers die na de verkoop van hun eigen bedrijf dat geld terug willen investeren in nieuwe ondernemingen, al dan niet in hun eigen sector. Het zit in hun bloed.”