Businesstip – Een geslaagde e-mailcampagne

Er zijn verschillende manieren om uw producten te promoten of het bestaan van uw bedrijf kenbaar te maken aan de rest van de wereld. Een e-mailcampagne is er één van. Een goed adressenbestand is een eerste voorwaarde om de juiste lezers te bereiken. Met de juiste vorm en een inhoud die aanspreekt, stijgt de kans op succes. Hans Claesen van C-Works! is communicatiespecialist en mailt ons de belangrijkste aandachtspunten.

“Titel, inhoud, opmaak… alles moet aanspreken”

Verzend enkel e-mails wanneer je ook echt iets te melden hebt.
Verzend enkel e-mails wanneer je ook echt iets te melden hebt.

Tip 1: Zorg voor een uitnodigende onderwerpregel
“De naam van de afzender en het onderwerp zijn de eerste twee punten die meteen opvallen wanneer je een mail ontvangt. Je naam kan je niet veranderen, je onderwerpregel wel. Zorg voor een uitnodigende titel, één waarmee je meteen de aandacht trekt en interesse opwekt.”

Tip 2: De opmaak moet aanspreken
“Zorg voor een correcte, zakelijke opmaak, opgesmukt met enkele afbeeldingen. Vermijd oubollige tekeningen, te opvallende kleuren en rare lettertypes. Ze hebben meestal een negatief effect op de lezer.”

Tip 3: Maak antwoorden mogelijk
“Wanneer je via e-mail campagne voert hoop je op reacties. Bestellingen in de eerste plaats, maar ook vragen of opmerkingen zijn welkom. Zij zijn misschien een eerste stap naar een verdere samenwerking. Zorg er dus voor dat de geadresseerden eenvoudig kunnen antwoorden op je mail. Vermijd noreply-adressen.”

Tip 4: Schrijf op mensenmaat
“Schrijf steeds in eigen naam en niet alsof de mail verstuurd wordt door een bedrijf. Het klinkt een stuk persoonlijker. Schrijf zoals je spreekt. Een duidelijke en natuurlijke tekst, ‘to-the-point’, spreekt het meest aan. Moeite met je woorden op papier te zetten? Doe dan beroep op een copywriter.”

Tip 5: Mail enkel wanneer je ook echt iets te zeggen hebt
“Oninteressante mails zijn voor veel mensen een grote bron van ergernis. Verzend daarom enkel e-mails wanneer je ook echt iets te melden hebt. Een mail versturen omdat de vorige al enkele weken geleden je mailbox verliet, is een verkeerde motivatie.”

Tip 6: Gebruik illustraties die de boodschap versterken
“Verkeerde beelden kunnen de inhoud van een bericht om zeep helpen. Illustraties verluchten de boodschap, maar zorg wel dat ze er nauw bij aansluiten. Geef ook enkel beelden van een uitstekende kwaliteit.”

Tip 7: Voeg je bericht als tekst toe en niet in een afbeelding
“Vaak worden boodschappen verpakt in een JPG-, GIF-, of PNG-bestand. Heel erg mooi, maar houd er rekening mee dat niet alle mailprogramma’s afbeeldingen tonen. Gevolg: je bericht gaat resoluut de mist in. Daarom adviseer ik altijd de inhoud als tekst toe te voegen.”

Tip 8: Moedig aan om te reageren
“Het doel van een campagne moet zijn de lezer tot actie aanzetten. Dat kan bijvoorbeeld het plaatsen een bestelling zijn of het bezoek van een vertegenwoordiger vragen. Stimuleer de ontvanger met een duidelijke en eenvoudige maar opvallende ‘call-to-action’.”

Tip 9: Maak uitschrijven mogelijk
“Een saaie inhoud van het bericht of een overvolle mailbox zijn de twee belangrijkste redenen om een nieuwsbrief niet langer te ontvangen. Zorg dan ook voor een eenvoudige en duidelijke uitschrijfmogelijkheid en geef er gevolg aan.”

Walter Briers