Businesstip: Maak van je eindejaarswensen een visitekaartje

Durf origineel uit de hoek komen

Papieren kerst- en nieuwjaarskaarten zijn nog steeds in zwang, maar de elektronische concurrentie neemt elk jaar toe. Logisch, want per mail kan je snel, goedkoop én origineel je allerbeste wensen overmaken aan zakenrelaties. Met deze tips van Hans Claesen van communicatiebureau C-Works boek je gegarandeerd succes!

Hans Claesen.
Hans Claesen.

Tip 1: Update je adressenlijst
“Check je adressenbestand en vul aan waar nodig. Beschik je over de juiste contactpersonen? Zijn alle namen en e-mailadressen juist geschreven? Kijk ook even naar de visitekaartjes van de laatste maanden, wellicht zitten er enkele mensen tussen die je kan opnemen.”

Tip 2: Personaliseer je wensen
“Wensen breng je over van persoon tot persoon. Gebruik daarom persoonlijke adressen in plaats van info-adressen. Bij de meeste e-mailsystemen kan je een persoonlijke begroeting gebruiken op basis van de gegevens in de database. Voeg voor de belangrijkste contacten eventueel een persoonlijke regel toe met betrekking tot jullie professionele en/of persoonlijke relatie.”

Tip 3: Gebruik geschikte software
“Verzend geen mails met Outlook of een ander standaard e-mailprogramma, hierbij stoot je al snel op een aantal beperkingen. Er bestaan heel wat intuïtieve online tools. Zo is Mailchimp een vaak gebruikt platform om mailings te versturen op basis van een bestaande template of een eigen ontwerp. Het programma is gratis voor verzendlijsten tot 2000 contacten.”

Tip 4: Wees uniek
“Probeer origineel uit de hoek te komen, bijvoorbeeld door een boodschap te brengen die gerelateerd is aan je activiteit. Gebruik een relevante afbeelding of foto en vermijd oubollige afbeeldingen van kerstboompjes of sneeuwmannen. Gebruik eventueel een foto van je medewerkers of geschreven handtekening.”

Tip 5: Schenk aandacht aan opmaak en inhoud
“Zorg voor een professionele opmaak in de lijn van je communicatie- en huisstijl. Maar schenk ook voldoende aandacht aan de boodschap. Die moet je doelgroep aanspreken. Een korte, wervende tekst in combinatie met een inspirerend beeld oogst meer succes dan een ellenlange nieuwjaarsbrief.”

Tip 6: Verstuur op het juiste moment
“Ga na op welk moment je doelpubliek het best bereikbaar is en stem je verzending hierop af. Particulieren bereik je op andere momenten dan B2B-contacten en vertegenwoordigers lezen hun e-mail op andere tijdstippen dan administratieve medewerkers.”

Tip 7: Beloon je relaties
“Je kan eindejaarswensen ook gebruiken om je contacten te belonen voor hun vertrouwen, met een geschenk bijvoorbeeld. Leid ze via een link in je e-mail naar een landingspagina om hun cadeau (te kiezen en) aan te vragen. Een klassiek geschenk dat per post verstuurd wordt of een virtueel cadeau, zoals een e-book of andere nuttige download. Op die manier versterk je de relatie, weet je zeker dat het geschenk gewenst is en krijg je extra gegevens van (potentiële) klanten.”

Tip 8: Doe het met een video
“In plaats van een afbeelding, kan je ook een video maken met persoonlijke nieuwjaarswensen van jezelf en je team. Zo bereik je je doelpubliek op een unieke, dynamische en ludieke manier. Plaats daarvoor een screenshot van de video in de mailing, die verwijst naar de desbetreffende pagina op je website.”

Tip 9: Vergeet de sociale media niet
“Verspreid je wensen niet alleen per e-mail of post, maar zet ook sociale media in. Zorg ook hier voor een uniek concept dat niet verloren gaat in de toevloed van andere nieuwjaarswensen. Spoor je medewerkers aan om het bericht te delen.”

Tip 10: Denk aan de privacywetgeving
“Zomaar een mailing verzenden naar jan en alleman mag niet, ook al zijn het kerst- en nieuwjaarswensen. Houd rekening met de privacywetgeving en biedt de mogelijkheid aan je ontvangers om uit te schrijven.”

Meer info: www.c-works.be

Walter Briers