De visie – Eric Van den Broele van Graydon over de cash flow bij bedrijven

“Europa verplicht België om betalingstermijn vanaf 16 maart 2013 op 30 dagen te brengen”

Vanaf 16 maart 2013 wordt een betalingstermijn van 30 dagen de norm in zakelijke contacten en contracten tussen bedrijven. Dat is een gevolg van Europese regelgeving die de bestaande contractuele vrijheid in betalingstermijnen inperkt. “Probleem is wel dat vandaag haast niemand dit weet en dat dit straks ongetwijfeld voor veel cash flow problemen zal zorgen, en bijgevolg ook voor extra faillissementen,” waarschuwt Eric Van den Broele van het onderzoeksbureau Graydon.

Eric Van den Broele.

Hiermee wil de Europese overheid paal en perk stellen aan de grote multinationals die zeggen dat hun leveranciers 120 dagen op hun centen moeten wachten of anders niet meer mogen leveren, wat uiteraard pure chantage is,” legt Eric Van den Broele uit. “De norm in business-to-business wordt 30 dagen, waarbij betalingstermijnen van zestig dagen uitdovend moeten zijn. In Frankrijk geldt deze wet trouwens al langer, België moet die invoeren vanaf 16 maart 2013. We moeten dit nieuws zo snel en zo breed mogelijk verspreiden, zodat onze bedrijven niet in de problemen komen.”

Rampzalig
Steeds meer bedrijven kampen vandaag met slechte betalers, zo blijkt alvast uit cijfers. Eric Van den Broele: “Onze studie, uitgevoerd voor het tweede kwartaal van dit jaar, toont aan dat 63 % van de bedrijven haar facturen op tijd betaalde, terwijl toch 13 % meer dan 90 dagen wachtte om te betalen, of met andere woorden: 1 op 7 betaalde pas na 90 dagen. Dat zijn inderdaad rampzalige cijfers. Studies tonen bovendien aan dat 25 % van de faillissementen een gevolg is van wanbetaling. De eerste vraag die je als bedrijf moet stellen, is daarom: “Hoe kom ik aan dit soort klanten?” Of andersom: 75 % van de bedrijven zijn, zelfs middenin de huidige crisis, perfect gezond. Werk met dat soort bedrijven samen. Op basis van ‘scorings’ kan je beslissen om bedrijf a of b uit te sluiten of toe te laten. De financiële afdeling moet daar samen met de commerciële over nadenken. Je moet daar al rekening mee houden vanaf de prospectie. Opgelet: minder solvabele klanten hoef je niet de deur te wijzen, maar je kan hen anders benaderen. Laat hen mee genieten van acties, bijvoorbeeld twee kopen en één gratis, maar laat hen wel cash betalen aan de vrachtwagenchauffeur.”