De Visie – Mag een bedrijf liegen om bestwil? “Nooit!” bezweert Noël Slangen

Het begon met Lernout & Hauspie, ging verder met Fortis en Dexia en werd persoonlijk met Pol Van Den Driessche en Jos Ghysen: slecht of onjuist communiceren wordt keihard afgestraft. De vraag werpt zich daarom op: moet je als bedrijf of publiek persoon altijd de waarheid vertellen als je (tijdelijk) in nauwe schoentjes zit, of mag je een leugentje om bestwil verzinnen om de stakeholders te paaien tot de storm gaat liggen?

 “Je moet de waarheid vertellen, maar je mag ze zelf inkleuren”

Noël Slangen
Noël Slangen.

Communicatiespecialist Noël Slangen antwoordt categoriek: “Nooit liegen! In deze tijden van moderne communicatiemedia en snelle communicatie is de kans zeer groot dat je leugen in geen tijd ontmaskerd wordt. En dan is de schade niet te overzien. Dan wordt je geloofwaardigheid aangetast en dat speelt naderhand nog heel lang door. Het beste is dat je op zulke momenten zelf communiceert naar de buitenwereld. Op die manier hou je het heft zelf in handen. Je vertelt jouw waarheid, kan nuances, achtergronden en argumenten aanbrengen en je deelt het nieuws met heel veel mensen. Zo neem je ook het aspect van de primeur, de grote scoop weg en ontneem je het bericht een stuk sensatiewaarde.”

 

Transparantie en openheid
De bankencrisis en de pedofilieschandalen in de Kerk hebben een grote invloed gehad op de publieke opinie, weet Slangen: “Deze zaken hebben het pubkiek danig gechoqueerd en hen veel kritischer gemaakt ten opzichte van instellingen en grote bedrijven. Mensen eisen tegenwoordig veel meer transparantie en openheid.”

 

Hún waarheid
Maar wanneer je als bedrijf in nood met miserie naar buiten komt, krijg je dan geen domino-effect van negatieve reacties? Noël Slangen: “Die kans zit er in en daarom moet je zeer omzichtig communiceren en de mogelijke oplossingen goed gemotiveerd en onderbouwd presenteren. Want denk er goed aan, als er iets niet in de haak is, dan achterhaalt de pers het toch. En dan schrijven de journalisten hún waarheid, en dat is zeker niet datgene wat het bedrijf zou willen of moeten communiceren.”