Focus is uitermate belangrijk, want je kan niet in alles goed zijn

BCD Travel is als ‘travel management’ bedrijf actief in 96 landen in 5 continenten. Een ‘global player’ dus en wereldwijd nummer 3 in het zakenreismanagement. “We hebben een bijzondere en zelfs complexe ontstaansgeschiedenis,” zegt Luc Wellens die als senior vice president Western Europe de strategische lijnen uitzet voor België, Luxemburg en Frankrijk. “BCD Travel is vandaag een ‘onestop- shop’ voor alles wat met zakenreizen te maken heeft.” Of hoe focus, klantgerichtheid en ambitie zich vertalen in groei in een sector die sterk onder druk staat.

Luc Wellens, BCD TravelLuc Wellens is gepokt en gemazeld in de reissector. Enkele sectoronderscheidingen in een hoekje van zijn kantoor zijn daar de tastbare bewijzen van. Zo kreeg hij onder meer een ‘Life Achievement Award’ uitgereikt tijdens de jaarlijkse TM Travel Awards van vaktijdschrift Travel Magazine. “Ik ben met andere woorden al een heel oude man,” glimlacht Luc Wellens. Men kan echter niet geringschattend doen over zijn bijdrage tot de professionalisering van de zakenreissector. “BCD Travel op de rails zetten was en is een mooie uitdaging,” zegt de 61-jarige selfmade manager. “BCD Travel is ontstaan nadat het Duitste TUI het bedrijf TQ3 Travel Solutions aan de BCD Holdings van de Nederlander John Fentener van Vlissingen had verkocht.”

Antwerpen Manager: Dat is de man die het Delfts blauw in handen heeft en het Amerikaanse Worldtravel Partners heeft opgericht?
Luc Wellens: “Dat klopt. Via een alliantie met het Britse Hogg Robinson verwierf hij een sterke positie aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. Begin 2006 stopte hij de alliantie en verwierf hij The Travel Company in het Verenigd Koninkrijk en TQ3 in Europa. Sinds de integratie van deze twee bedrijven spreken we van BCD Travel.”

Antwerpen Manager: Zelf noemt u de split met TUI en overgang naar BCD Travel een helletocht. Ondanks al uw ervaring?
Luc Wellens: “De split met TUI is inderdaad een moeilijker proces geweest dan eerst werd ingeschat. Scheiden van tafel en bed, plus afscheid nemen van vele collega’s waarmee jaren werd samengewerkt, is ook niet evident. De aankomende ‘merger’  kwam daar nog eens bij. Ik heb al wat fusies begeleid in mijn leven. Ik denk aan de integratie van VTB in het TUI-verhaal en ook het V.I.P-travel van Patrick Culot, die nu aan het hoofd staat van onze ‘M & I’-afdeling (Meetings en Incentives). De goedkeuring van de Ruling Commissie liet op zich wachten en mijn stelregel bij fusies is altijd geweest dat je snel moet kunnen opereren. Een nieuwe onderneming gaat samen met een nieuwe visie en het bepalen van je prioriteiten. In functie van je toekomstmodel stem je je organisatie af. Focus is uitermate belangrijk. Je kan niet in alles goed zijn, maar je kan wel specialiseren in een domein: bij ons is dat business travel.”

‘Transactional Platform’

Antwerpen Manager: De reismarkt is een kluwen van producten, diensten en leveranciers, waarin de prijs almaar belangrijker wordt. Hoe gaan jullie daarmee om?
Luc Wellens: “Hier in Mechelen bedienen we onder andere al multinationale bedrijven voor hun reisbescheiden en dit in 14 verschillende landen. In 2008 zullen we voorts het ‘Transactional Platform’ implementeren in Duitsland en dan verder in de andere Europese landen. Dat wordt een ware revolutie in de reissector!”

“Mijn stelregel bij fusies is altijd geweest dat je snel moet kunnen opereren.”

Antwerpen Manager: Wat houdt dat dan in?
Luc Wellens: “Dit elektronische platform zal alle gegevens en prijzen van hotels tot huurauto’s, van treinen tot luchtvaartmaatschappijen, inclusief de ‘low cost flyers’, verenigen. Want waar hebben klanten nood aan? Dat is met minimale inspanningen – dus in een minimaal tijdsbestek – de volledige zakenreis bepalen en samenstellen. Het systeem wordt al getest door enkele klanten in Amerika en het enthousiasme is groot. In één beweging wordt alle reisgerelateerde informatie doorgegeven.”

Antwerpen Manager: Zal de open prijscommunicatie de druk niet verhogen op bepaalde spelers?
Luc Wellens: “Beslist. Vandaag wordt er onderhandeld met partners als luchtvaartmaatschappijen over ‘speciale tarieven’ die dan voor een ‘bepaalde periode’ gelden. Hoewel binnen Europa nog steeds per land overeenkomsten worden gesloten – omwille van marktbeschermende maatregelen – zal het ‘Transactional Platform’ dat allemaal op de helling zetten. Men zal tarieven onderhandelen voor bepaalde Europese volumes, eerder dan contracten te bedingen voor volumes in een bepaald land. De wereld is verworden tot een ‘global village’.”

Antwerpen Manager: ‘Global village’, zegt u, maar BCD Travel heeft toch meerdere kantoren in ons land. Is dat niet vreemd?
Luc Wellens: “Dat klinkt misschien onlogisch, maar het is eerst en vooral ten dele historisch gegroeid. Anderzijds garandeert het service voor de klant. In het kantoor in Mechelen staan we in voor de ‘fulfillment’, waarbij alle tickets hier worden uitgeschreven. Dat betekent dat men in onze kantoren in Luik, Merelbeke en de twee in Brussel minder tijd moeten steken in de administratieve afhandeling rond een business trip. Men kan er accurater inspelen op de wensen van klanten. Bovendien willen we onze regionale kantoren meer laten inspelen op de KMO-markt.”

‘Travel policy’

Antwerpen Manager: Is de KMO-markt een ander segment?
Luc Wellens: “Niet meteen, maar het vraagt wel een andere aanpak. Onze strategie is en blijft gericht op zakenreizen, alleen moeten we meer inspanningen leveren in de KMO-markt. Ook zij hebben er voordeel bij om met ons samen te werken. Travel managementsystemen zijn heus geen voorrecht van alleen grote ondernemingen, ook voor kleinere reisvolumes kan men bijvoorbeeld via selfbookingtools een juiste ‘travel policy’ uitwerken die ten goede komt aan de zakenreiziger én de ondernemer.”

“Het is niet omdat ik in de toeristische sector actief ben dat ik zelf bijzonder veel reis.”

Antwerpen Manager: Vlak voor de jaarwisseling is het niet ongewoon om het over voornemens te hebben. Welke ambitie heeft u nog met BCD Travel?
Luc Wellens: “Ik ben de 61 voorbij. Heel lang zal ik nu dus ook weer niet meelopen. Een goed en gezond bedrijf achterlaten dat met een open blik naar de toekomst kijkt en de uitdagingen ervan niet uit de weg gaat, dat is mijn wens. Als je weet dat hier in België 550 mensen, in Frankrijk een kleine 200 en in Luxemburg een 70-tal mensen werken, dan ben ik ervan overtuigd dat we nog goed werk kunnen leveren om een stabiele en efficiënte organisatiestructuur uit te bouwen. Met een berekend volume van 420 miljoen euro omzet voor 2008, alleen maar aan zakenreizen, is dat een gezonde ambitie om nog meer aandeel te winnen.”

Christophe De Schauvre