Greg Bastiaensen, YER : “Als er een schaap met vijf poten bestaat, vinden we dat ook wel”

Greg Bastiaensen: "In 2007 hebben we daarbij 60% van de vacatures ingevuld via advertenties en zo’n 40% via efficiënte headhunting."
Greg Bastiaensen: "In 2007 hebben we daarbij 60% van de vacatures ingevuld via advertenties en zo’n 40% via efficiënte headhunting."

In 1987 richtten de Nederlandse ondernemers Jaap Kooijman en Tim de Raadt YER op, een bureau dat zich specialiseerde op het gebied van werving en selectie van ‘young executives’. Ondertussen is YER marktleider in Nederland en in zes landen actief. “Ook in ons land kent YER een exponentiële groei,” zegt country manager Greg Bastiaensen. Die zag dit jaar alleen al het aantal consultants van 24 naar 48 stijgen.

Antwerpen Manager : YER doet het blijkbaar uitstekend als internationaal bureau voor werving en selectie gericht op bachelors en masters.
Greg Bastiaensen : “Absoluut, onze sector is booming. Dat heeft uiteraard alles te maken met de schaarste op de arbeidsmarkt. YER is momenteel al in zes landen actief: in thuisland Nederland hebben we elf kantoren, in België drie (Brussel, Antwerpen, Gent en binnenkort een vierde in Hasselt), in Duitsland ook drie, in Spanje en Amerika nog eens twee en in Frankrijk ééntje. In totaal telt de groep zo’n 600 medewerkers, met een backoffice in Amsterdam. Daar hebben we het financiële management, de afdeling marketing, de IT-helpdesk en de personeelsdienst gecentraliseerd. Het unieke aan YER is dat elke consultant ook vakspecialist is en zijn dossier behandelt van A tot Z: van prospectie van de klant tot uiteindelijke invulling van de vacature dus. We onderscheiden daarbij vijf domeinen: SMC (sales, marketing, communicatie), FBI (finance, banking, in­surance), PLT (productie, logistiek, techniek), ICT en HRM.”

“Het unieke aan YER is dat elke consultant ook vakspecialist is en zijn dossier behandelt van A tot Z: van prospectie van de klant tot uiteindelijke invulling van de vacature dus.”

300.000 profielen

Antwerpen Manager : Het feit dat jullie een internationaal bedrijf zijn, heeft onge­twijfeld zijn voordelen als jullie een manager moeten zoeken en aanwerven?
Greg Bastiaensen : “Ongetwijfeld. Wanneer een firma bijvoorbeeld een marketing directeur zoekt, kunnen we meteen aan de slag binnen ons eigen netwerk. Het maakt met de vervaging van de grenzen en de internationalisering tegenwoordig im­mers niet meer uit van welk Europees land die afkomstig is. In onze database zitten ondertussen zo’n 300.000 profielen van kandidaten en nog eens 80.000 bedrijven. Die profielen zijn onder te verdelen in vier segmenten: de graduates of hoger opgeleiden met een eerste werkervaring, de professionals, de young executives en de directors. Na een haalbaarheidsonderzoek gaan we voor elk van onze klanten op zoek naar een aangepaste selectie en rekrutering op maat. In 2007 hebben we daarbij 60% van de vacatures ingevuld via
advertenties en zo’n 40% via efficiënte headhunting.”

A.M.: Als bedrijven het steeds moeilijker vinden om rechtstreeks de geschikte medewerker te vinden, moeten jullie daar wellicht ook last van hebben?
Greg Bastiaensen : “We zien vooral dat door de schaarste de marktwaarde van competente mensen de pan uitswingt. Ik durf zelfs te spreken van absurde lonen. Dat begint eigenlijk al bij de schoolverlaters die al snel een maandloon van 3.000 euro gaan eisen en alle bijkomende extralegale voordelen. Niettemin ligt ons slaagpercentage nog steeds boven de 90%. Alles begint natuurlijk met het opmaken van het gewenste profi el. Ik durf zeggen dat sommige bedrijven op zoek zijn naar een schaap met vijf poten. Als dat bestaat, zal YER het wel vinden, maar vaak moeten we onze klanten toch aanraden om hun eisenpakket wat bij te sturen en af te stemmen op het reële aanbod op de arbeidsmarkt. Wat absoluut geen probleem is trouwens: we zijn er nu eenmaal om advies te geven.”

Patrick Poppe