Juwelenontwerper Nico Taeymans is 20 jaar actief

“Braaf wachten op erkenning is niet aan mij besteed”

Al 20 jaar verbeeldt Nico Taeymans de indrukken die hij krijgt uit de maatschappij in juwelen. Onlangs bracht hij een jubileumcollectie uit. “Een collectie die een nieuwe impuls aan het merk geeft.” De juweelontwerper heeft het dan niet alleen over zijn werk, maar ook over de herstructurering van zijn bedrijf. Een bedrijf dat van lokale artisanale productie uitgroeide tot een volwaardige KMO.

In 1988 startte Nico Taeymans fulltime met het ontwerpen van juwelen. Een keuze die hem geen windeieren legde. Ondertussen heeft hij twee eigen juwelenwinkels in Antwerpen en ver­kaste hij vorig jaar zijn kantoor en workshop naar een pand in Wilrijk. Het aantal verkooppunten in eigen land is gestegen naar 80 en ook in Nederland zijn er al zo’n 50-tal. Daarnaast exporteert hij naar Griekenland, Ierland, Oostenrijk en Duitsland en staan Groot-Brittannië en de Noorse landen op zijn verlanglijstje.

nico taeymansAntwerpen Manager: Twintig jaar in het vak kan al tellen. Waar zit volgens u het geheim van dit succes?
Nico Taeymans: “Het bewerken van de mate­rie is mijn taal, mijn handtekening. De ‘zilvercollectie’, die ik tweemaal per jaar ontwerp,  ziet er bijvoorbeeld ruw uit, schijnbaar ongepolijst, natuurlijk van structuur en met eenvoudige lijnen en vormen. Voor de ‘modecollectie’ die ik ook tweejaarlijks uitbreng, ligt het even anders. Het basismateriaal is verzilverd, verbronst of verguld tin,  gecombineerd met parels, natuurstenen, schelpen, leder of zijde. De modecollectie volgt de kadans van de mode in de kleding. Het is nooit gewoon een reeks individuele stukken, maar juist een sterk samen-hangend geheel. Jaarlijks is er dan ook nog een collectie persoonlijke trouwringen en een exclusievere geheel. Jaarlijks is er dan ook nog een collectie persoonlijke trouwringen en een exclusievere reeks sieraden in goud, al dan niet afgewerkt met edelstenen. Als ik uit de feedback van klanten en mijn omgeving signalen opvang dat een bepaalde collectie uitgeput is, vernieuw ik moeiteloos.”

“Vijf jaar geleden zaten we hier nog allemaal in een creatieve sfeer te werken, terwijl we nu kadermensen hebben die geloven in het product, in mijn creatieve kennis.”

Antwerpen Manager:  Waar blijft u die inspiratie vandaan halen?
“Mijn inspiratie haal ik uit de maatschappij, uit de vakliteratuur, uit de literatuur in het algemeen en meer bepaald uit de werken van mijn lievelingsschrijver Orhan Pamuk, de Turkse schrijver die in 2006 Nobelprijswinnaar voor de Literatuur werd. Omdat de wereld zo complex is, zo rijk ook, geraakt mijn inspiratie niet uitgeput en blijkbaar verbeeld ik de dingen op een boeiende manier. Ondanks de diversiteit blijft mijn handtekening voor de klanten herkenbaar doorheen alle collecties. De klanten, in een brede waaier van leeftijden en achtergronden, blijven mijn juwelen kopen.”

Antwerpen Manager: Wat doet u om de internationale markt te veroveren?
“Sinds twee jaar neem ik deel aan verschillende internationale vakbeurzen zoals Baselworld in Zwitserland, Inhorgenta in München en Eclat de Mode in Parijs. Zes jaar geleden startten we met de officiële Nico Taeymans website. Die wordt elk seizoen aangepast met nieuwigheden en voor de klanten en de pers werd een uitgebreide fotobank op poten gezet. De tentoonstelling ‘Geboeid door liefde,’ die ik vorig jaar met illustrator Jan Bosschaert in Antwerpen opzette, heeft het vertrouwen in mijn eigen zeggingskracht vergroot. Het braaf afwachten in een hoekje tot de officiële wereld mij erkent, is voorbij. Ook de respons in de buitenlandse gespecialiseerde pers, zoals het Duitse GZ Art & Design magazine of het juwelenmagazine Silverstyles in Hongkong, onderstreept het gevoel dat ik na al die jaren goed bezig ben. We gaan dan ook verder in een sterkere collectie, zoals de jubileumcollectie. Tot twee jaar geleden bracht ik 750 modellen per jaar uit, dat zijn er nu 500, goed voor 3.000 stuks per maand voor de totale collectie. Er wordt niet minder gecreëerd, alleen wordt er veel intensiever aan de stukken gewerkt.”

Meer sales & marketing

Antwerpen Manager:  Koestert u de ambitie om een ‘grote’ speler op de markt te worden?
“Die ambitie koester ik niet, wel om voldoende rentabiliteit in het bedrijf te houden. Vorig jaar hebben we een heel slecht moment gehad. Het was niet leuk, maar het deed ons wel de dingen anders bekijken, kortom, de opportuniteiten zien. In de firma Juno -Juweelontwerpen Nico Taeymans- werken 25 mensen, verdeeld over twee productieateliers, de administratie en de sales & marketing afdeling. Het ontwikkelen van de collecties, de productie en de afwerking gebeuren in twee grote, eigen ateliers. Door de toenemende verkoop worden bepaalde producties uitbesteed aan onderaannemers. Het bedrijf kan ook bogen op een betrouwbaar netwerk van leveranciers voor specifieke behandelingen zoals gieten en galvaniseren. Waar vroeger de verhoudingen 70% productie en 30% marketing waren, evolueren we nu naar een verdeling van 50%. Kortom: sales & marketing werden belangrijker en moesten geprofessionaliseerd worden.”

Antwerpen Manager:  Wat heeft die herstructurering opgeleverd?
“Ter ondersteuning van die herstructurering neem ik nu voor het derde jaar deel aan het Globus-project van de Kamer van Koophandel. Dat is een vormings- en ervaringsuitwisselingsproject voor bedrijven met groeiambities in nieuwe markten. Een jaar lang heeft een exportcoach ons op de rails gezet. Import en export is gemakkelijker geworden. Ik ontwerp graag veel, maar die productie moet ook verkocht worden. En wil je verkopen, dan moet je andere regels volgen. In Nederland loopt het goed, eindonderhandelingen met Groot-Brittannië zitten in een serieuze eindfase. We hebben de sales & marketing afdeling geprofessionaliseerd, daar zijn vier mensen in werkzaam. Het bedrijf is veel ‘gelaagder’ geworden.”

Antwerpen Manager:  Waar wil Nico Taeymans over vijf jaar staan?
“Veel verder (lacht). De drive zit goed. Het zelfvertrouwen is er. Kijk, vijf jaar geleden zaten we hier nog allemaal in een creatieve sfeer te werken, terwijl we nu kadermensen hebben die geloven in het product, in mijn creatieve kennis. Dat is een heel ander vertrouwen dat je krijgt, een uitdaging ook. Dat komt mijn creatief proces dan weer ten goede.”

Mia De Keesmaeker