Veilige zakenreizen in tijden van terreuraanslagen: vier tips om uw werknemers voor te bereiden

Businesspeople with luggage talking on railroad platform

Zakenreizen in tijden van terreuraanslagen: hoe je het ook draait of keert, reizen voor het bedrijf brengen vaak risico’s met zich mee. Daarom is het belangrijk om uw medewerkers goed voor te bereiden op dergelijke trips. Wij kregen van Laurent Taymans, regional medical director van International SOS, alvast volgende tips.

Tip 1: Analyseer de bestemming

Als bedrijf is het uitermate belangrijk om bij de organisatie van een zakenreis de bestemming grondig te analyseren. U moet zich zowel op gebied van gezondheid als op vlak van persoonlijke veiligheid een idee vormen aan welke risico’s uw werknemer is blootgesteld tijdens zijn zakenreis. Dat kan soms in kleine zaken schuilen zoals het vervoer: in Nigeria krijgt u bijvoorbeeld niet zo simpel een taxi vast als in de Verenigde Staten vanaf de luchthaven.

Tip 2: Informeer en adviseer uw personeel

Toon uw medewerker dat u zich heeft ingelicht over het land waar hij naartoe reist. Zit daarom voor de reis even samen om de mogelijke gevaren te bespreken. Dat kunnen adviezen zijn in verband met vaccins en andere medische problemen. Maar ook informatie over het politieke klimaat, de kleine criminaliteit en het openbare vervoer geeft u best mee aan uw werknemer. Wik en weeg al deze factoren en maak samen de juiste beslissing.

Tip 3: Richt een preventief programma op

Veel problemen vermijdt u met eenvoudige maatregelen. Stel daarom een preventief beleid op en toon dat uw bedrijf zich proactief opstelt. Denk bijvoorbeeld aan voorafgaande medische onderzoeken om na te gaan of uw medewerker wel op die bepaalde zakenreis kan vertrekken. Ook kunt u preventieve medicatie geven tegen bijvoorbeeld malaria en uw werknemers van een zekere bescherming voorzien zoals muskietennetten, een kit voor noodbehandeling, anti-insecten sprays…

Tip 4: Communiceer met uw medewerker tijdens de reis

Niet enkel voor vertrek, maar ook tijdens de reis is het uitermate belangrijk om contact te houden met uw medewerker. Als bedrijf is het belangrijk om te weten waar uw personeel zich bevindt en of er al dan niet problemen zijn. Op die manier kunnen organisaties niet alleen hun werknemers proactief verwittigen maar hen ook vervroegd laten terugkomen indien nodig.