Yahoo verbiedt thuiswerk. Het einde van Het Nieuwe Werken?

Yahoo-topvrouw , Marissa Mayer, is radicaal in haar beslissing: geen thuiswerk meer voor haar medewerkers! Wordt de trend van Het Nieuwe Werken hiermee afgekapt?  En wat kunnen we hieruit leren?

De beslissing om het thuiswerken aan banden te leggen leek ingegeven door de nood aan een meer innovatieve cultuur bij Yahoo. Marissa Meyer, afkomstig van Google en gewend aan een campus waar werknemers vrijuit ideeën uitwisselen, trof bij Yahoo lege parkeerplaatsen aan en verdiepingen waar niemand zat. Mayer wil medewerkers terug op kantoor en wil  daarom dat het Nieuwe Werken bij Yahoo in juni verleden tijd is.
Zullen andere bedrijfsleiders dit voorbeeld aangrijpen om het roer met een ruk terug te draaien? Weg van flexibiliteit en terug naar het oude denken?
De talloze reacties in de pers, op twitter en op  blogs van de voorbije week lijken dat tegen te spreken.

Het Nieuwe Werken is niet gelijk aan thuiswerken

Het voorval bij Yahoo doet nadenken over hoe je als organisatie Het Nieuwe Werken dan wel moeten aanpakken. Deze uitgangspunten helpen alvast als je Het Nieuwe Werken wil invoeren:

1. Thuiswerken is geen doel op zich
Voor medewerkers kan thuiswerken een middel zijn om hun werk beter te doen. Voor bepaalde taken kunnen ze zich thuis beter concentreren, of ze  verliezen minder tijd aan verplaatsingen en files.

2. Het Nieuwe Werken is geen doel op zich
Vaak wordt het Nieuwe Werken naar voor geschoven als een doel op zich maar het is eigenlijk gewoon een middel om een bepaald doel te bereiken. Het gaat erom om uw organisatie in de toekomst wendbaar te houden. Was het massaal terugroepen van medewerkers naar kantoor nodig voor langetermijnsucces bij Yahoo? Of was de ingreep op dit moment noodzakelijk omdat de voorwaarden hieronder vermeld niet in orde waren?
beeld-bollen-350x280px-schemaThuiswerk werkt alleen als de afstand die het thuiswerken met zich meebrengt, gecompenseerd wordt:

  • De missie en de visie van de organisatie zijn haarscherp geformuleerd.
  • Medewerkers weten precies wat hun meerwaarde is in dit grotere organisatiegeheel.
  • Er is sterk leiderschap en krachtige communicatie in de organisatie.
  • Er is ondersteuning en er ze zijn tools die samenwerking stimuleren.
  • Er heerst een sterke samenwerkingscultuur.

 

Vier tips voor organisaties die duurzamer willen werken

  1. Maak de missie en de visie van uw organisatie duidelijk. Geef medewerkers  een duidelijk  kader en vertel hen precies wat van hen verwacht wordt, ongeacht waar en wanneer ze hun taken uitvoeren.  Boerenverstand zegt u? Klopt!  Ga ook eens rond in de wandelgangen en vraag lukraak aan enkele medewerkers waar uw organisatie voor staat.
  2. Stimuleer samenwerken over de muurtjes van afdelingen heen. Prijs dit gedrag en stimuleer de bereidheid tot leren en de bereidheid tot het delen van kennis en ervaring.  Samenwerken doe je trouwens niet noodzakelijk omdat je op kantoor werkt.
  3. Zorg voor ondersteuning en tools zodat mensen vlot kunnen samenwerken. Samenwerken staat op nr. 1 in het lijstje van vaardigheden van de toekomst.
  4. Stimuleer een sterk (self-)leadership.  Help uw medewerkers om autonoom resultaten te behalen

Gratis webinar over Het Nieuwe Werken
Wilt u meer weten over Het Nieuwe Werken en hoe u het invoert in uw organisatie? Neem dan  op 22 maart deel aan het gratis Kluwer-webinar  Duurzaam inzetten van mensen en Het Nieuwe Werken.

Meer info over advies en opleiding over Het Nieuwe Werken: www.overhetnieuwewerken.be.

idc2011_1_110Auteur: Isabel De Clercq, Learning Consultant, Kluwer Opleidingen