An Van de Casseye: Met 29 zalen zijn we vandaag de grootste speler in Limburg

Neen, de zomer was allesbehalve fantastisch, maar de bioscoopuitbaters hoor je niet klagen. Regenweer tijdens vakantieperiodes betekent namelijk meer volk in de cinemazalen. Ook bij Cine-Invest, dat onder de naam Euroscoop met drie bioscoopcomplexen (Genk, Maasmechelen en Lanaken) al sterk in Limburg verankerd is. “Juni en juli waren meer dan 50% beter dan dezelfde maand een jaar eerder en ook over augustus mogen we tevreden zijn,” zegt An Van de Casseye van Euroscoop.

Limburg Manager: Euroscoop is een vrij nieuwe naam in de Belgische bioscoopwereld. Wie zit er achter deze cinemagroep?
An Van de Casseye : “Mijn vader Luc Van de Casseye en zijn vennoot Jean Max Elizé, die jarenlang in de sector, onder meer bij Kinepolis, hebben gewerkt, zijn de initiatiefnemers. Op een bepaald moment bekroop hen de microbe om zelf hun geluk als bioscoopuitbater te beproeven. Onze eerste ervaring deden we op bij Acinapolis in Namen, dat samen met een lokale partner wordt gerund. In 2003 opende Siniscoop in Sint-Niklaas zijn deuren, een splinternieuw complex met meer dan 200 zetels. 2004 was voor ons een sleuteljaar, want toen kregen we de kans om de complexen in Lanaken en Maasmechelen over te nemen, terwijl we in datzelfde jaar ook een bouwvergunning voor de vestiging in Genk kregen. Drie vliegen in één klap dus.”

Limburg Manager: Waarom viel de keuze op deze locaties?
An Van de Casseye : “Heel eenvoudig: omdat het goede locaties zijn. In Genk was bijvoorbeeld geen  bioscoopcomplex meer, terwijl we hier op de voormalige mijnsite van Winterslag een prachtige vestigingsplaats aantroffen. In Lanaken en Maasmechelen namen we bestaande complexen over, maar ook hier speelde de ligging een belangrijke rol. De nabijheid van respectievelijk Maastricht en Maasmechelen Village zijn voor die bioscopen belangrijke voordelen.”

Limburg Manager: Welke positie neemt Euroscoop in het Belgische filmlandschap in?
An Van de Casseye : “We zijn momenteel de nummer drie op de Belgische markt. Kinepolis is met ruim 50% marktleider,  gevolgd door UGC met een marktaandeel van 16%. UGC staat vooral sterk in Brussel, Antwerpen en Wallonië. Ons marktaandeel bedraagt momenteel 8%. In Limburg zijn we met 29 zalen momenteel de grootste speler op de markt.”

An Van de Casseye, Euroscoop

Strategie

Limburg Manager: Kinepolis groeide grotendeels vanuit Limburg door tot de nummer één in de sector. Valt u die marktleider nu op een van haar belangrijkste markten aan?
An Van de Casseye : “In die termen mag u onze strategie niet bekijken. Euroscoop opent een zalencomplex in die gemeenten waar we een gat in de markt zien. Zo eenvoudig liggen de zaken. Onze concurrenten hebben hun strategie uitgedokterd, wij de onze. Er is op de Belgische markt plaats voor meerdere spelers.”

Limburg Manager: Verschilt de aanpak van Euroscoop van die van de andere spelers?
An Van de Casseye : “Wij willen entertainment brengen in een gezellige omgeving. Tegen die achtergrond kan een mooie omgeving een doorslaggevende factor vormen. Onze vestiging in Genk is daar een goed voorbeeld van. De lounge bevindt zich in de lampenzaal van het vroegere mijngebouw, terwijl de filmzalen zijn ondergebracht in twee voormalige badzalen. Euroscoop maakt bijvoorbeeld ruimte vrij voor de alternatieve film. In Limburg is een relatief groot deel van de jonge bevolking van allochtone afkomst. We draaien dus ook Turkse en Italiaanse films. Deze strategie blijkt succesvol. Daarom gaan we op dat pad verder.”

Limburg Manager:  Zijn er pieken en dalen wat betreft het filmbezoek?
An Van de Casseye : “Zeker weten. Bij slecht weer raken onze zalen makkelijker gevuld dan bij warm zomerweer. Die vaststelling moet echter gerelativeerd worden, want tijdens een hittegolf zoeken de mensen nogal eens afkoeling in de filmzaal. Uiteraard spelen er nog andere factoren een rol. De komst van een nieuwe blockbuster, zoals Pirates of the Caribbean, Shrek of Harry Potter, staat steevast garant voor volle zalen. Ook het einde van het schooljaar is traditioneel een goede periode voor bioscoopuitbaters. September is vanwege de heropening van de scholen onze zwakste maand. We hebben alleszins een goede zomer achter de rug.”

Limburg Manager: Hoeveel medewerkers telt de groep?
An Van de Casseye : “We hebben een vaste ploeg van een 50-tal medewerkers en die wordt naargelang de behoeften aangevuld met jobstudenten. De weersomstandigheden spelen voor een bioscoopuitbater namelijk ook op HR-vlak een belangrijke rol. Personeelsbeleid is in deze sector een vak apart; je moet bij wijze van spreken altijd een half oog op de barometer gericht houden. Naargelang de weersvoorspellingen schakelen we meer of minder medewerkers in. De meeste jobstudenten stellen zich flexibel op: we kunnen ze voor verschillende opdrachten, zoals kassa, zaal en de verkoop van snoep, inschakelen. We proberen inzake het weer vooruit te blikken in de toekomst, maar dat is niet altijd even gemakkelijk.”

Betaalbaar

Limburg Manager: Een film bekijken is bij Euroscoop goedkoper dan bij de concurrentie. Hoe valt dat prijsverschil te verklaren?
An Van de Casseye : “Dat is een bewuste keuze. Als volwassene betaal je bij ons 6 euro voor een ticket, kinderen onder de 12 jaar betalen slechts 4 euro. Het uitgangspunt is dat een bezoek aan de cinema betaalbaar moet blijven, ook voor een gezin bestaande uit vader, moeder en twee kinderen.”

“We zijn momenteel de nummer drie op de Belgische markt. Kinepolis is met ruim 50% marktleider, gevolgd door UGC met een marktaandeel van 16%.”

Limburg Manager: De zalen zijn ook beschikbaar voor bedrijfs- en andere feesten. Hoe belangrijk is die activiteit voor Euroscoop?
An Van de Casseye : “Film blijft natuurlijk onze kernactiviteit, maar feestjes zijn een zeer belangrijke nevenbusiness. We staan altijd klaar om de wensen van onze klanten in te willigen. Alles is mogelijk, van een ochtendvoorstelling met ontbijt tot en met een avondvoorstelling met  receptie. Hierboven staat een mooie feestzaal van 850 m2 ter beschikking van al wie iets te vieren heeft. Onze zalen zijn bovendien perfect uitgerust voor een congres, opleiding of kaderforum met aangepaste catering. Ook leuk zijn de exclusieve ‘avant premières’ voor personeel of klanten, eventueel voorafgegaan door een ontbijt of gevolgd door een receptie.”

Limburg Manager: Hoe staat u tegenover het C-Mine project?
An Van de Casseye : “Zeer positief uiteraard. Binnenkort komt hier ‘Eetpaleis de Wandeling’, een restaurant met 550 plaatsen en een heel diverse keuken. CineCitta is al een tijdje onze buurman en hierboven ligt Healthcenter Q Sports. De combinatie van dit alles is erg interessant. Wijzelf houden ons enkel en alleen met film bezig, maar we zijn maar al te blij dat we andere ontspanningsactiviteiten rond ons hebben of krijgen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde.”

Expansieplannen

Limburg Manager: Koestert Euroscoop nog verdere expansieplannen?
An Van de Casseye : “Die zijn er inderdaad. In september 2008 openen we een complex in het Nederlandse Tilburg omdat we in die stad opnieuw een schitterende locatie vonden. Het is een opportuniteit die we niet mochten laten liggen. Het terrein is gelegen langs de binnenring van de stad, vlakbij de autostrade. In de onmiddellijke omgeving is veel vrijetijdsinfrastructuur voorhanden: een zwembad, fitnesszaal, schaatsbaan, voetbalstadion, enzovoort. Bovendien is Tilburg een studentenstad. Geheel in Euroscoopstijl zal het nieuwe complex een optimaal comfort bieden in 12 zalen. Maar verder dan Tilburg reikt onze horizon vooralsnog niet. Je mag jezelf niet voorbij hollen.”

Limburg Manager: Wat is uw precieze functie bij Euroscoop?
An Van de Casseye : “Op mijn kaartje staat Marketing Manager, maar in feite ben ik een soort manusje-van-alles. Op drukke dagen help ik popcorn maken, in de grote ketels die achter de toonbank staan. Ik doe deze job met hart en ziel.”

Limburg Manager: U woont in Oost-Vlaanderen, maar brengt een groot deel van uw tijd in Limburg door. Is het geen tijdrovende bezigheid om steeds maar over en weer te pendelen?
An Van de Casseye : “Als ik naar Limburg kom, moet ik inderdaad steeds langs Brussel of Antwerpen met het daaraan gekoppelde fileleed. Vaak blijf ik dan een paar dagen in Limburg overnachten, want het bumper aan bumper rijden is niet aan mij besteed. Inmiddels ken ik Limburg zelfs al beter dan Oost-Vlaanderen. Ik voel me hier al aardig thuis. Of ik ooit in Limburg kom wonen? Zeg nooit nooit. Ik kom in ieder geval steeds graag naar hier.”

Jos Sterk