Mathieu Gijbels – “Dienst service en onderhoud als medicijn tegen hardnekkige bouwziekte”

De auto die u enkele jaren geleden heeft gekocht, wordt regelmatig naar de garage gebracht voor onderhoud. U weet immers dat u de levensduur van uw wagen op die manier verlengt. Met een gebouw is dat net zo. Wil u het in topconditie houden, dan moet u het onderhouden. Precies daarom richtte de bouwfirma Mathieu Gijbels een tiental jaar geleden de afdeling service en onderhoud op. De afdeling wordt al ingeschakeld bij de oplevering.

Jimmy Mebis en Joël Melaerts: “Vanaf die laatste fase van het bouwproject, neemt ons team ook alle andere herstellingen en aanpassingen voor zijn rekening.”

“En daar is een goede reden voor,” vertelt Joël Melaerts, die commercieel directeur van de gerenommeerde bouwfirma is. “Onze dienst service en onderhoud is op die manier hét medicijn tegen die ene hardnekkige bouwziekte: de laatste kleine werkjes die soms nog weken blijven liggen. Een deur die nog schuurt, een klink die naar beneden komt,… Voor onze firma zijn dat, net als voor de klant, géén details. Onze afdeling service en onderhoud is er om die laatste puntjes op de i te zetten en de klant maximaal te ontzorgen.”

Ook tijdens het bouwverlof
“Vanaf die laatste fase van het bouwproject, neemt ons team ook alle andere herstellingen en aanpassingen voor zijn rekening,” gaat Jimmy Mebis, manager service en onderhoud, verder. “De klant hoeft dus niet te bellen naar verschillende bedrijven, maar heeft binnen onze firma één contactpersoon om al zijn problemen te melden. Deze contactpersoon was bij de oplevering aanwezig en is volledig op de hoogte van het gebouw en kan zo nodig meteen iemand ter plaatse sturen. Onze ploegen zijn actief over het hele land. Een bedrijfspoort die niet wil sluiten op vrijdagavond? Dan hoef je geen uren te wachten op een interventie. Niet onbelangrijk: wij zijn 24u/24, 7 dagen op 7, beschikbaar, ook in het bouwverlof.”

“Uiteraard zijn we er niet alleen voor die dringende zaken, maar ook voor het onderhoud van het gebouw,” aldus Joël Melaerts. “Dakonderhoud, gevelreiniging, schilderwerken, kleine renovaties,… Regelmatig onderhoud voorkomt onaangename verrassingen.”

Total maintenance
De dienstverlening wordt dit jaar nog verder uitgebreid met een klusjesservice. Na een grondige screening van het bedrijf ontvangt de klant een lijst met klusjes die zouden moeten gebeuren. “Bedoeling is om een ‘onderhoudsboekje’ van het gebouw op te stellen om nog korter op de bal te kunnen spelen bij het uitvoeren van herstellingen,” legt Jimmy Mebis uit. “Het is een volgende stap in de richting van een total maintenance-formule waarbij we voor een vast bedrag per maand het volledige onderhoud van het gebouw voor onze rekening nemen.”