Roger Anné: Een innovatieve kijk op voedingssupplementen

Roger Anné is Limburgse Jonge Ondernemer van het Jaar

Roger Anné van Aminolabs werd dit jaar bekroond met de JCI-Award Limburg, waarmee hij werd uitgeroepen tot Limburgse Jonge Ondernemer van het Jaar. De toekenning van deze trofee gebeurde aan de vooravond van de verhuis van zijn bedrijf naar de Philips-site in Hasselt. Daar beschikt het Anné-team over voldoende ruimte om de snelle groei van deze voedingsonderneming op de juiste manier te kanaliseren.

Roger Anné: “Op de Hasseltse Research Campus langs de Kempische Steenweg hebben we een tot zeven keer grotere bedrijfsruimte ter beschikking.”Roger Anné hield Aminolabs in 1993 boven de doopvont onder de naam Eurofood Belgium. “Na mijn studies deed ik ervaring op in een fabriek waar aminozuren werden verwerkt,” vertelt hij. “Vrij snel wist ik dat ik zelf in deze sector iets uit de grond wou stampen. Dat is Aminolabs geworden, een bedrijf waarvan je de  producten in twee categorieën kan opdelen: sportvoeding en voedingssupplementen. Met sportvoeding mikken we via onze klanten op een cliënteel van bodybuilders, atleten, enzovoort. De doelgroep voor voedingssupplementen is veel breder, namelijk de ‘active life style users’. Dat zijn mensen die een druk professioneel leven leiden, maar ook graag aan sport doen. Vanwege factoren als stress, luchtvervuiling, zwaarlijvigheid, enzovoort, zijn de geleverde prestaties vaak niet helemaal bevredigend. Op dat moment kunnen voedingssupplementen een oplossing bieden. De missie van Aminolabs omschrijf ik graag als het geven van een innovatieve visie op voedingssupplementen. Kortom: we verkopen producten die, onder meer, de gezondheid verbeteren, het lichaam meer energie geven, prestatieverhogend werken en het lichaamsgewicht helpen controleren.”

Limburg Manager: Hoe snel groeit deze markt?
Roger Anné: “Heel snel, dat kan ik u verzekeren. Dit bedrijf telt 30 medewerkers en realiseerde vorig jaar een omzet van 10 miljoen euro. Voor de komende jaren reken ik op een groei  met telkens ongeveer 20% op jaarbasis. Die groeiprognose houdt verband met onze verhuis naar de nieuwe bedrijfsruimte op de Hasseltse Research Campus langs de Kempische Steenweg. We hebben daar een tot zeven keer grotere bedrijfsruimte ter beschikking. We kunnen daardoor zowel de productiviteit verhogen als onze eigen onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten verder ontwikkelen. Die inspanningen op het vlak van research & development moeten op termijn tot nieuwe producten leiden.”

“We verkopen producten die, onder meer, de gezondheid verbeteren, het lichaam meer energie geven, prestatieverhogend werken en het lichaamsgewicht helpen controleren.”

Limburg Manager: Voorziet u een uitbreiding van het personeelsbestand?
Roger Anné: “Absoluut, we zijn op alle niveaus op zoek naar nieuwe mensen. We zoeken zowel productiemedewerkers als laboranten, onderzoekers en mensen voor het invullen van administratieve functies tot sales personen.”

Limburg Manager: Hoe hoog had u de kansen op de JCIAward ingeschat?
Roger Anné: “Ik was genomineerd voor zowel de Limburgse als de Vlaamse award, in het laatste geval met nog negen andere bedrijven. De JCIAward Limburg heb ik gewonnen, de Vlaamse niet. Echt verwacht was deze onderscheiding niet, je stelt je in zo’n geval toch altijd eerder bescheiden op. Maar het is uiteindelijk toch een hele opsteker, het betekent dat je goed bezig bent. Bovendien is het een stevig steuntje in de rug. Ja, eerlijk gezegd ben ik er wel trots op. Het is een beloning voor het volledige team. Al onze 30 medewerkers zetten dag in dag voluit hun schouders onder dit bedrijf.”

Limburg Manager: Heeft de award ook iets concreets opgeleverd?
Roger Anné: “Vooral onze naambekendheid is toegenomen en de waarde daarvan mag je niet onderschatten. Doordat ons bedrijf uitgebreid in de bloemetjes is gezet, krijgen we bijvoorbeeld meer respons op jobadvertenties. Het invullen van vacatures verloopt dus iets makkelijker. Op de omzet is de impact eerder beperkt. We verkopen 50 tot 60 miljoen capsules en tabletten op jaarbasis in 25 landen. We zijn dus voor een belangrijk deel van de export afhankelijk.”

Info: www.aminolabs.com.