Terreinwagens winnen terrein

Opvallende vaststelling in de autosector: de terreinwagen heeft ook in 2005 weer terrein gewonnen. De wetgever heeft het achterpoortje van de fiscaalvriendelijke lichte vracht dichtgeklapt en in de grote steden dook zelfs een stadsguerrilla op tegen de 4×4’s. Dat kon niet verhinderen dat het segment met 5,1% groeide.

De cijfers zijn duidelijk: in 2005 werden in België 480.088 nieuwe auto’s ingeschreven, een daling met 1% tegenover het jaar voordien. Liefst 7,9% daarvan was een terreinwagen. In een dalende automarkt gingen de 4×4’s er met 5,1% op vooruit: van 35.980 in 2004 naar 37.809 in 2005. Een opmerkelijke vaststelling is dat, want 2005 was geen gemakkelijk jaar voor de terreinrijder. Aan de ene kant waren er de stadsbendes die ook bij ons een campagne opzetten tegen de 4×4’s. Ze lieten ‘s nachts stiekem de banden van (volgens hen) onveilige en milieuonvriendelijke terreinvoertuigen leeglopen. Deze acties zadelden menig eigenaar op met takelkosten en nieuwe  banden. “Toch heeft die heisa geen invloed gehad op de verkoop,” zegt woordvoerder Christophe Weerts van BMW België. “Het ging om een groepje extremisten die geen oog hadden voor de cijfers. Je moet redelijk blijven: een X3 tweeliter diesel verbruikt minder dan een auto van 15 jaar oud. Dat zijn de echte cijfers.”

‘Lichte vracht’

Vooral de kleinere SUV’s doen het goed. Deze Hyundai Tuscon is de bestseller in het segment.Daarnaast was de terreinrijder ook op het politieke toneel opgejaagd wild. Vroeger reed de Belg zijn luxueuze 4×4 door een achterpoortje buiten als lichte bedrijfswagen, waardoor hij in een fiscaal interessantere klasse viel. Een Porsche Cayenne als ‘lichte vracht’, het was niet ongewoon. Dat gunstregime is afgeschaft. Vorig jaar al werden de technische vereisten voor een inschrijving als ‘lichte vracht’ strenger. Zo moet er  nu een vaste scheidingswand staan tussen de zetels en de laadruimte. Sinds 1 januari 2006 zijn ook de fiscale voordelen (geen BIV, lagere  verkeersbelasting) weggevallen. Alleen als de laadruimte groter is dan de helft van de wielbasis, kan een voertuig ingeschreven worden als ‘lichte vracht’. Concreet: alleen sommige pick-ups en terreinvoertuigen met twee zitplaatsen komen nog in aanmerking. De fiscale maatregel ging pas in op 1 januari 2006, maar was lang voordien aangekondigd en de normale verkeersbelasting geldt ook voor voertuigen die voor die datum ingeschreven zijn. Met andere woorden: de Belg zag de bui in 2005 al hangen en liet de lichte-vracht-piste varen. De cijfers: er werden nog 8.721 terreinwagens ingeschreven als ‘lichte vracht’, 2.755 stuks minder dan in 2004. Slechts 23,1% is nu ingeschreven als bedrijfsvoertuig, tegen 31,9% in 2004. In 2006 zal dat percentage helemaal wegzakken. Jacques Mollet van Renta, de federatie van leasemaatschappijen: “Er zijn mensen die in 2005 nog gauw geprofiteerd hebben van het BIV-voordeel. Ik verwacht dan ook dat de 4×4’s in 2006 een terugval zullen kennen.”

Beststeller

De Audi Q7 was de blikvanger van het Brusselse Autosalon. Hij biedt plaats aan zeven personen.Dat is niet de verwachting van Febiac, de federatie van de Belgische auto-industrie. Daar verwachten ze dat de groei van de kleinere SUV’s zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt heeft. Het robuuste alle-terrein-voertuig is al jaren voorbijgestoken door de SUV, het Sports Utility Vehicle, zeg maar een soft-terreinwagen. Vaak heeft die niet eens vierwielaandrijving, zoals de basisversie van de Hyundai Tuscon en zijn tweelingsbroer, de Kia Sportage. De Tuscon was de absolute bestseller van 2005, en ook van het Autosalon in januari. Die trend levert in de hitparade nieuwe namen op. De klassieke 4×4-merken als Land Rover, Jeep, Toyota, Mitsubishi en Nissan worden verdrongen. Enerzijds door de kleine SUV’s van onder meer de Koreanen. Anderzijds door luxemerken die zich op de 4×4-markt begeven, zoals BMW, VW, Porsche en nu ook Audi, dat met de Q7 de grote blikvanger van het Autosalon in huis had. De luxueuze wagen biedt plaats aan zeven personen en beschikt over permanente vierwielaandrijving met een zelfsperrend middendifferentieel. Daarmee heeft ook Audi zijn terreinwagen, als alternatief voor een grote gezinswagen.

Als bedrijfswagen

Een SUV wordt overigens steeds vaker aangeschaft als bedrijfswagen. Kortom, de fleet-markt wordt ook in dit segment steeds belangrijker. Christophe Weerts (BMW): “Het kán tegenwoordig steeds makkelijker. Vroeger werden cabrio’s, coupés, monovolumes en ook SUV’s niet aanvaard. De interne ‘car policy’ van het bedrijf liet het niet toe. Nu worden werkgevers steeds soepeler. Het is een manier om het personeel te motiveren.” Jacques Mollet van Renta: “Een cabrio blijft moeilijk omwille van het praktische aspect en door zijn uitstraling. Hij wordt als snobistisch ervaren. Terreinwagens kunnen wel en kleine monovolumes kennen een heel groot succes.”

De top-10 van 2005De top-10 van 2005
De traditionele 4×4-merken, zoals Toyota, Mitsubishi, Nissan en Land Rover, krijgen steeds meer concurrentie van nieuwe spelers in het segment. Daarbij gaat het om luxemerken als Mercedes (M-Klasse), BMW (X3 en X5) en VW (Touareg), maar vooral om de goedkopere Koreaanse modellen van Hyundai en Kia. Hun Tuscon/Sportage (in
feite dezelfde wagen) is de absolute bestseller.

M.C