We realiseren al 30% van onze verkoop in de fleetmarkt

Zuid-Koreaanse constructeur zet opmars voort

Voor het Zuid-Koreaanse automerk KIA was 2007 het jaar waarin het haar aandeel in de Belgische fleetmarkt met succes fors verhoogde. “We hebben heel wat inspanningen geleverd om ons kenbaar te maken in de markt,” zegt Marc Cloet, B2BManager bij KIA Motors. “Bovendien slaan onze nieuwe modellen, zoals de Cee’d en de sportievere Cee’d Sporty Wagon, goed aan. Meer dan 30% van onze verkoop realiseren we al in de fleetmarkt. Dankzij ons volledig gamma en onze unieke garantiepolitiek zal dat nog verder oplopen.”

Marc Cloet, B2B-Manager en Cindy Kestemont, Fleet Manager.De voorbije zes jaar realiseerde het Zuid-Koreaanse automerk een opmerkelijke opmars op de Belgische markt. Van 211 verkochte exemplaren bij de start van het millennium steeg de verkoop tot meer dan 10.000 voertuigen het afgelopen jaar. “Eerst en vooral heeft het merk KIA veel imago-inspanningen geleverd om de terughoudende Belgische consument op de kracht van het merk te wijzen. De perceptie van goedkope Aziaat leidde al te vaak tot terughoudendheid,” argumenteert Marc Cloet. “Onterecht, maar begrijpelijk. Daarom stellen wij graag auto’s ter beschikking omdat de rijervaring voor zichzelf spreekt.” Dat ook het gamma steeds meer Europees oogt, heeft eveneens tot een sterk stijgende verkoop bijgedragen. De KIA Cee’d is zelfs volledig in de Europese Unie ontworpen, ontwikkeld én gebouwd. De auto combineert een moderne look met prima rijprestaties. “In het zogeheten C-segment doet de Cee’d het echt goed. Sinds de zomer van 2007 is daar nog de breakversie SW Sporty Wagon als extra fleetargument bijgekomen,” merkt Marc Cloet op. Bovendien biedt KIA als eerste constructeur een totale fabrieksgarantie van zeven jaar op de Cee’d en Sportage. “Als producent stellen we hoge eisen aan kwaliteit en het is in die overtuiging dat we deze garantie aanbieden. De garantie is zelfs overdraagbaar als je de auto verkoopt.”

Uitgebreid dealernetwerk

Met modellen als de SUV Sportage, de gebruiksvriendelijke monovolumewagens Carens en Carnival, en uiteraard de gestileerde 4×4 Sorento zit KIA in de fleetmarkt stevig in de lift. “Steeds meer leasemaatschappijen onderschrijven onze kwaliteitsvolle wagens, al willen we natuurlijk de bestuurder zelf overtuigen,” benadrukt de B2B Manager. “Vandaar dat wij heel nauw samenwerken met onze partners, namelijk de concessionarissen van het uitgebreide dealernetwerk. Zij zijn het eerste aanspreekpunt, ook in de fleetmarkt. Ze weten perfect in te spelen op de specifieke behoeften van wagenparkbeheerders en bieden mobiliteitsoplossingen aan die zowel het comfort als de functionaliteit ten goede komen.” Ook de eigen fleetcel, die in de schoot van KIA Motors Belgium werd opgericht, vervolmaakt een nationale structuur rond fleet- en leasingmaatschappijen, ondernemingen en wagenparkbeheerders. “Betrouwbaarheid is een belangrijke waarde in het wagenparkbeheer,” aldus Marc Cloet. “De filosofie van KIA is dan ook meer dan het verkopen van wagens. We verkopen mobiliteit: de garantie om je te kunnen verplaatsen met een betrouwbare wagen die voldoet aan alle kwaliteits- en comforteisen van de gebruiker.”  KIA biedt ook verzekeringen onder het KIA Insurance-label en financiële leasing onder de noemer KIA Finance. “En met KIA Lease hebben we ook formules voor operationele leasing.” Dat de Zuid-Koreaanse constructeur oprukt in België, heeft alleszins niet alleen te maken met de ambitie van het merk. Marc Cloet: “Onze wagens moet je ervaren. Ik ben er zeker van dat elke KIArijervaring het overtuigendste argument biedt.”

Info: www.kia-motors.be.

Christophe De Schauvre