Alexander Dewulf, Cebeo : “Focus op klantgerichtheid is bij medewerkers vandaag nog groter”

vm28-alexander-dewulf

Op 1 april staat Alexander Dewulf als CEO al een jaar aan het roer van Cebeo, marktleider
in de grootdistributie van elektrotechnisch materiaal. Na 12 maanden is de geboren
Ieperling tevreden over wat hij al heeft kunnen verwezenlijken, maar met een ambitieus driejarenplan
wil hij Cebeo verder doorheen woelige economische wateren loodsen. “Natuurlijk
doet de crisis ons pijn, maar eigenlijk is de huidige situatie een gedroomde opportuniteit
om noodzakelijke veranderingen uit te voeren in zaken waar mensen zich anders nooit van
bewust zouden worden.

2008 was een heuse mijlpaal voor Cebeo. Met het aantrekken van Alexander Dewulf als nieuwe gedelegeerd bestuurder ligt de operationele leiding van het familiebedrijf voor het eerst sinds het ontstaan niet langer in de handen van de familie Bultiauw, maar van iemand met een sterke achtergrond en ervaring bij multinationals.

Vlaanderen Manager : Hoe anders is het om een bedrijf als Cebeo te besturen, in vergelijking met uw vroegere leidinggevende functies?

Alexander Dewulf : “Het was natuurlijk gedeeltelijk een sprong in het onbekende, maar uiteraard komen bepaalde zaken steevast terug, kan je bepaalde technieken toepassen die je toestaan om efficiënt te zijn. Deze onderneming maakt deel uit van een grotere Franse groep en ik kan me perfect verzoenen in de aanpak die onze zuiderburen hanteren. Beslissingen kunnen relatief snel worden genomen en uitgevoerd. Zo heb ik het graag, ik zou helemaal niet aarden in een logge structuur waar geen ruimte is voor verandering. Creativiteit is mijn stokpaardje.”

“Je moet de openheid hebben om bepaalde specifieke aspecten te leren en het geduld opbrengen om niet meteen je stempel te willen drukken.”

Vlaanderen Manager : Op welke manier heeft u die creativiteit hier al kunnen laten gelden?

Alexander Dewulf : “Ik heb een ronde gedaan langs alle 27 Belgische filialen van dit bedrijf. De passie waarmee onze medewerkers zich ten dienste stellen van onze klanten, heeft me echt gecharmeerd. Al is dat ook een absolute must voor een serviceorganisatie. Als grootdistributeur moet je meer dan ooit veel meer zijn dan een ‘box mover’, je moet ook gericht en neutraal advies geven. Die bezoeken hebben me wel geleerd dat er continu een grote nood is aan goede communicatie tussen een hoofdkwartier en haar verkooppunten.”

“Ik hou van boodschappen doen: de structuur van het lijstje, het zoeken in de winkel zelf en ten slotte het resultaat van je inspanningen zien, dat bevalt me wel.”

Vlaanderen Manager : U bent als CEO al in diverse sectoren terechtgekomen. Hoe belangrijk is het om een sterke band te hebben met de branche?

Alexander Dewulf : “De kernactiviteiten van een CEO omvatten vier belangrijke pijlers. Ten eerste moet je de uitdagingen opmerken en daarop inspelen via een sterk HR-beleid. ‘Care about people’ is niet voor niks altijd mijn motto geweest. Ten tweede moet je zien waar je vernieuwing kan brengen en daar via een creatieve aanpak op inspelen. Voeling met de branche is uiteraard ook een belangrijke vereiste. Je moet de openheid hebben om bepaalde specifieke aspecten te leren en het geduld opbrengen om niet meteen je stempel te willen drukken. En, ‘last but not least’, de sector moet je natuurlijk boeien, anders begin je er beter niet aan.”

Kleurencode

Vlaanderen Manager :U had het daarnet al over HR.Op welke manier vult u deze tak in bij Cebeo?

Alexander DewulfAlexander Dewulf : “Ik heb hier meteen een HR-director aangesteld en hem opgenomen in het directiecomité. De psychologische profielen van ons management hebben we gecatalogeerd volgens een kleurencode: blauw, groen, geel en rood. Ieder kleur staat voor een bepaald type medewerker. Het komt erop aan in ieder team mensen uit die vier groepen te hebben, zodat je telkens met een complementaire groep zit. HR heeft me altijd al ontzettend geboeid. De keuze van een goede medewerker hangt volledig af van de verwachtingen die over zijn functie bestaan. Een bedrijf kiest zijn CEO ook in functie van de cyclus waarin het zich bevindt. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet graag terecht komen in een onderneming die volledig vastgeroest lijkt. Al kan ik me niet inbeelden dat zulke bedrijven bestaan, er is altijd ruimte voor verandering en verbetering.”

Vlaanderen Manager : Er zijn momenteel veel bedrijven die lijden onder de crisis. Hoe zit dat bij Cebeo?

Alexander Dewulf : “2009 wordt ook voor ons een moeilijk jaar. Het is nu vooral cruciaal om alles erg consequent op te volgen en te beschikken over degelijke crisisscenario’s. Dankzij de groei van de voorbije jaren beschikt dit bedrijf wel over een bepaald incasseringsvermogen. In goede tijden zien mensen niet de noodzaak om op bepaalde vlakken dringende veranderingen door te voeren. Als er één lichtpuntje aan de huidige malaise is, dan is het wel het algemene besef dat die aanpassingen nodig zijn. Tot mijn vreugde merk ik bij onze medewerkers nu een nog grotere focus op klantgerichtheid. Net dat is de grote kracht van een servicegeoriënteerde organisatie als de onze.”

Vlaanderen Manager : In welke richting ziet u de crisis verder evolueren?

Alexander Dewulf : “De laagconjunctuur is vooral merkbaar aan de slechtere kredietverstrekking, het uitstellen of annuleren van projecten en de drama’s in bepaalde sectoren, zoals de automobielindustrie. Ik hoop dat de overheidsmaatregelen ter aanmoediging van de kredietverstrekking door de banken en de verlaging van de BTW in de bouw naar 6% resultaat zullen opleveren, maar we moeten er rekening mee houden dat de crisis dit jaar nog niet zal opgelost zijn. Eigenlijk voeden we deze situatie ook door preventief te handelen, omdat we niet weten hoe lang het zal aanslepen.”

Vlaanderen Manager :Waarin vindt u ontspanning?

Alexander Dewulf : “Naast mijn activiteiten bij Cebeo heb ik nog een eigen managementvennootschap en heb ik vijf mandaten in Raden van Bestuur, voornamelijk bij groeiende IT-bedrijven. Het geeft me een goed evenwicht om, naast het runnen van een matuur bedrijf, ook mee aan de wieg te staan van jonge, bloeiende ondernemingen. Mijn strategisch den-ken oefen ik via spelletjes als bridge, schaken en sudoku, maar even graag lees ik een boeiende Aspe-thriller of verdiep ik me in sport. Zo ben ik al jaren een fervent supporter van Club Brugge. We beschikken in het stadion over een loge, waarin we telkens mensen uitnodigen die afkomstig zijn uit de regio van de bezoekende ploeg. Daarnaast speel ik tijdens de zomer graag tennis. Vreemd genoeg hou ik ook van boodschappen doen: de structuur van het lijstje, het zoeken in de winkel zelf en op het eind van de rit het resultaat van je inspanningen zien, dat bevalt me wel. Traditioneel staat mijn zondagavond wel in het teken van het werk, zodat ik telkens goed voorbereid ben bij de start van de nieuwe week.”

Bart Vancauwenberghe

(Foto’s: Wouter Van Vaerenbergh)