Boost-award prikkelt zakenlust

Hilde Veulemans, Schepen van Toerisme Oostende

Zaken doen met een vakantiegevoel: met die duidelijke boodschap lanceert Toerisme Oostende vzw een nieuwe campagne naar de ondernemerswereld. De stad gooit al haar troeven op tafel om bedrijven naar de Stad aan Zee te lokken voor congressen, seminaries, teambuildingactiviteiten en bedrijfsevenementen. “Dat onderstrepen we duidelijk met de organisatie van de eerste BOOST-award,” zegt Schepen van Toerisme Hilde Veulemans, ook voorzitster van de Raad van Beheer van Kursaal Oostende.

Vlaanderen Manager: Hoe interessant is Oostende voor bedrijfsevenementen?
Hilde Veulemans: “Deze stad heeft de voorbije jaren enorm geïnvesteerd in de renovatie van haar infrastructuur. Het Kursaal is daar het mooiste voorbeeld van. Het gebouw beleeft nu duidelijk een tweede jeugd. Het management heeft een uitstekend evenwicht gevonden tussen eigen organisaties, organisaties van derden en b2b-activiteiten. Zo fungeert het bijvoorbeeld als thuishaven voor tal van medische congressen. Het charmante is dat zakenmensen bij wijze van spreken al vijf minuten na de afloop van een meeting, kunnen gaan pootjebaden in de zee. Als aantrekkingspool voor bedrijven
staat Oostende weer op de kaart.”
Vlaanderen Manager: Is er ook leven naast het Kursaal?
Hilde Veulemans, Schepen van Toerisme Oostende Hilde Veulemans: “Absoluut. Toeristische attracties zoals Fort Napoleon, Box 38 en de driemaster Mercator lenen zich bijvoorbeeld uitstekend voor bedrijfsrecepties in een aangenaam kader. Bovendien heeft deze stad ook een enorm potentieel aan hotels. De in totaal 52 hotels bieden onderdak aan 5.200 bedden. Die worden in de weekends vooral bevolkt door particulieren, maar bieden in de midweek erg interessante opportuniteiten aan bedrijven. Het resultaat van de hernieuwing van onze infrastructuur heeft een nieuwe dynamiek gecreëerd en lokte onder meer een aantal trendy horecazaken naar hier. Zo heeft Oostende nu opnieuw een jong en fris imago.”

“Oostende is, zeker op internationaal vlak, uitstekend ontsloten dankzij de haven en de luchthaven, en ligt centraal ten opzichte van knooppunten als Amsterdam, Keulen, Londen of Parijs.”

Vlaanderen Manager: Ziet u de ligging van de stad eerder als een voordeel of een nadeel?
Hilde Veulemans: “Deze stad is juist enorm goed bereikbaar. Het grote voordeel tegenover steden als Antwerpen en Brussel is dat er hier geen fileprobleem is. Congresgangers moeten niet vrezen kostbare tijd te verliezen op de  autosnelwegen. Bovendien is Oostende, zeker op internationaal vlak, uitstekend ontsloten dankzij de haven en de luchthaven, en ligt het centraal ten opzichte van knooppunten als Amsterdam, Keulen, Londen of Parijs.”
Vlaanderen Manager: U wil ook bedrijven belonen die hun activiteiten in Oostende organiseren?
Hilde Veulemans: “Dat doen we met de BOOST-award. BOOST staat voor Best Oostende Event, Teambuilding and Convention of the Year. Met deze formule richten we ons naar ondernemingen, teambuilding- en evenementenbureau’s die in de loop van 2008 een congres, bedrijfsevenement of incentive hebben georganiseerd in Oostende. Zij kunnen een case indienen, waarbij een jury van elf vakmensen zal oordelen op criteria zoals creativiteit, originaliteit,  promotie, de uitstraling en integratie van Oostende als product, de economische impact, enzovoort. Wie wil deelnemen, kan tegen uiterlijk 1 december van dit jaar zijn kandidatuur indienen. De laureaat wordt bekendgemaakt tijdens een grootse gala-avond, in februari 2009. Met dit jaarlijks initiatief willen we ondernemingen aanmoedigen om leuke mice-activiteiten in onze stad te organiseren.”
Vlaanderen Manager: Welke assistentie krijgen bedrijven als ze iets in Oostende willen organiseren?
Hilde Veulemans: “De professioneel gestructureerde mice-afdeling van Toerisme Oostende biedt offertes op maat, afhankelijk van het beschikbare budget. Zij stippelen volledig gratis, samen met de lokale partners, een interessant programma uit en nemen op die manier alle zorgen uit handen.”