De visie van Eddy Maerschalck (the AIM) over internetmarketing

“Belgische kmo laat zich online de kaas van het brood pikken”

Steeds meer bedrijven zien de noodzaak in van internetmarketing. Helaas doen ze dikwijls zomaar wat, zonder duidelijke strategie. Dat stelt Eddy Maerschalck van internetmarketingbureau the AIM.

Eddy Maerschalck (the AIM): “Bedrijven gaan meer investeren in online marketing, omdat je van iedere gespendeerde euro heel snel de ‘return on investment’ kan meten.”

“Amper 5 à 10 % van onze ondernemingen laat zich inzake internetmarketing begeleiden door specialisten, op basis van een min of meer waterdicht beleid,” weet Eddy Maerschalck. “De anderen zijn wel aanwezig, maar er zit geen gestructureerd idee achter. Velen durven de stap naar een internetmarketingbureau blijkbaar nog niet zetten, uit angst voor het onbekende. Dat doet me sterk denken aan de opkomst van Google, met dat verschil dat de vrees zich nu projecteert op het gebruik van sociale media. Eenmaal onze bedrijven beseffen dat het gewoon een ander denkpatroon op vlak van marketing vergt, met een verhaal waarin de klantenbetrokkenheid centraal staat, zijn ze al een heel eind op de goede weg.”

Peanuts
“Als dat besef overal doorgedrongen zou zijn, zouden de Belgische bedrijven ongetwijfeld een groter deel van hun marketingbudget aan online tools besteden. Nu is dat amper 15 %. Peanuts in vergelijking met de 30 % in Nederland en de 40 % in de Verenigde Staten. We lopen achterop. Een blik op Google Adwords (advertenties op Google, nvdr.) leert dat ruim 60 % van de advertenties daar afkomstig zijn van buitenlandse firma’s. Het is belangrijk dat onze bedrijven zich daar niet langer de kaas van het brood laten eten. Vooral door een gebrek aan tijd en kennis durft het doorsnee Belgisch bedrijf die stap nog niet zetten.”

Return on investment
“Gelukkig hebben heel wat bedrijven intussen wel een forse kwalitatieve inhaalbeweging gemaakt. Wie nu zijn website laat aanpassen, doet dat best via ‘responsive design’, zodat de site op alle mobiele toestellen en tablets perfect zichtbaar is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat meer bedrijven meer geld zullen gaan besteden aan online marketing en sociale media, omdat je van iedere gespendeerde euro heel snel de ‘return on investment’ kan meten,” aldus Eddy Maerschalck.

Bart Vancauwenberghe