De visie van John Calemeyn (Mercedes Ghistelinck) op de alarmerende situatie in de autoverkoop

“Autodealers verliezen iedere houvast”

Alarmerende berichten uit de automobielsector: de verkoop van personenwagens is dit jaar al met 25 % gedaald. Onder meer door de maatregelen van Di Rupo I lijkt 2012 voor de gemiddelde concessiehouder een rampjaar te worden.

John Calemeyn (Mercedes Ghistelinck): “Het is wraakroepend om vast te stellen dat veel ellende had kunnen vermeden worden, mocht de regering de moeite hebben gedaan om naar de concessiehouders te luisteren.”

“Vooral de strenge maatregelen rond het voordeel alle aard en de veranderde waardebepaling bij de verkoop van tweedehandsvoertuigen, hebben de verkoop doen kelderen,” getuigt John Calemeyn, general manager van Mercedes-concessiehouder Ghistelinck uit Waregem. “Daardoor hebben de initiatieven waarmee de regering de vergroening van het wagenpark wou inluiden, compleet hun doel gemist. Het is wraakroepend om vast te stellen dat veel ellende had kunnen vermeden worden, mocht de regering de moeite hebben gedaan om naar de concessiehouders te luisteren. Men vergeet wel eens dat deze sector evenveel werknemers telt als de horeca. Alleen de bouw doet beter.”

Zwarte sneeuw
“Met de lobbygroep van de beroepsfederatie proberen we momenteel de regering te overtuigen om initiatieven te nemen om de verkoop weer aan te zwengelen, maar zelfs áls die er komen, zal het effect nog maanden op zich laten wachten. Intussen ziet zowat elke concessiehouder zwarte sneeuw. Wie zich in het luxesegment bevindt, verkoopt wel nog wagens, maar het gaat om goedkopere modellen met lichtere motoren, waardoor de omzet sowieso daalt, met als gevolg een bedreigend zwakke ‘return on sales’. Dealers van andere merken hebben het dan weer moeilijk om de motoruitvoeringen aan te bieden die de markt vraagt. Bovendien is die markt erg volatiel geworden: je kan vandaag onmogelijk nog voorspellen hoe de verkoop op korte termijn zal evolueren. Daardoor verliest de dealer iedere houvast.”

Marktconcentratie
De kans is groot dat dit zal leiden tot een marktconcentratie, omdat de kleinere spelers met verlies kampen en alle zin in de stiel verliezen. “De grotere bedrijven staan op hun beurt niet te springen om overnames, precies door de uiterst onzekere marktsituatie. Zeker in de b2b-markt merken we bij heel wat klanten agressie en gelatenheid over de manier waarop de overheid de economie kortwiekt. Hopelijk komt er snel beterschap, want anders dreigt de impasse bij de autodealers nog een tijdje aan te slepen.”

Bart Vancauwenberghe