Luxelimousines: It’s a man’s world

Per jaar worden in ons land een kleine 1.500 luxelimousines verkocht, genre Mercedes S-klasse of BMW 7-reeks. Het segment is een mannenaangelegenheid en bij uitstek het jachtterrein van de Duitse automerken. Mercedes, BMW en Audi verdelen de koek. Vanaf 2009 komt daar ook Porsche bij.

LuxelimousinesTussen de 1.200 en de 1.500 luxelimousines is ons landje waard. Niet veel op een jaarlijks totaal van pakweg 500.000 en het wordt er niet beter op. Christophe Weerts van BMW: “Er zijn er ooit meer van verkocht, maar vooral de luxeterreinwagens hebben wat kandidaat-kopers weggelokt. Wij zien klanten van de 7-reeks overstappen naar de X5.” Hoe klein het segment ook is, het blijft felbevochten, want erg prestigieus. Geen wonder dat het bij uitstek het terrein is van de hoog aangeschreven Duitse merken als BMW, Mercedes en Audi. De kruimels zijn voor merken als Jaguar, Lexus en Maserati. In 2009 komt er nog een belangrijke Duitse speler bij: de Porsche Panamara. Bovenaan de hitlijst speelt de Mercedes S-klasse haasje-over met de BMW 7-reeks: wie een nieuw model uitbrengt, springt meteen naar de kop. De huidige 7-reeks zit halfweg zijn zevenjarige levenscyclus, terwijl Mercedes in september 2005 nog een geheel nieuwe S-klasse uitbracht. Die geeft momenteel de toon aan met ongeveer 50% van de markt. De S-klasse biedt dan ook precies wat de ‘veeleisenden’ zoeken: comfort, veiligheid en de laatste nieuwe technologische snufjes. Als een van de laatste segmenten is dat van de luxelimousines overigens gezwicht voor de moderne dieseltechniek: meer dan de helft van de S-klasses heeft een diesel in het vooronder.

50-plussers

De topvijfWie koopt zo’n toplimo? Julie Engelborghs van Mercedes: “92% van de klanten zijn mannen. Dat is het hoogste percentage van al onze modellen. Gezien de prijs van zo’n auto, zijn het mensen die al wat verder staan in het leven. 47% is ouder dan 55 jaar, 27% tussen de 45 en de 54 jaar, 20% tussen de 35 en de 44 jaar. Qua opleiding zien we dat 58% de derde cyclus heeft gevolgd, universiteit of postgraduaat. De voornaamste beroepscategorieën zijn zelfstandigen, eigenaars van een KMO en directeuren van middelgrote of grote bedrijven. 84% van de wagens wordt ingeschreven als bedrijfswagen. In de meeste gevallen rijdt de eigenaar zelf, soms heeft hij een chauffeur.” Bij BMW bevestigt Christophe Weerts dit profiel. “Het is een mannelijk publiek met zelfstandigen van hoog niveau, KMO-eigenaars, ministers, ambassadeurs en EU-functionarissen.”

Snufjes

Eigen aan topauto’s is dat ze boordenvol technologische snufjes zitten. Veel van die innovaties worden eerst op deze auto’s ingevoerd en vinden later hun weg naar de goedkopere modellen. Vandaag in de limousines, morgen in de Golf van Jan-met-de-Pet. Enkele voorbeelden.
* Nachtvisie.
Een infraroodcamera neemt obstakels waar in het donker en waarschuwt 150 meter voor ze zichtbaar worden.
* Actieve cruise-controle.
De auto vertraagt vanzelf als hij te dicht bij een voorganger komt. Werkte vroeger tussen 30 en 180 km/u, maar nu bij Mercedes van 0 tot 200km/u. Gevolg: je kan de auto alleen laten aanschuiven in de file. Alleen om vanuit stilstand te vertrekken, moet je het gaspedaal een tikje geven.
* Radar.
Scant het terrein af op 150 meter van de auto en is rechtstreeks verbonden met de remmen. Lampjes, geluidsignalen en trillingen in de zetel geven noodsituaties of het verlaten van een rijstrook aan.
*  Breedbeeldschermen.
*  Head-up-projectie.
Het instrumentenbord wordt in de voorruit geprojecteerd, zodat je de ogen op de weg kan houden.