Vijf tips voor een aangename fietstocht in de lente

03D63269

Het wielerseizoen draait op volle toeren en de temperaturen voelen almaar aangenamer. Ideaal om in het weekend met vrienden een fietstocht te maken en tegelijk te genieten van het zonnige weer. Met deze tips maakt u er alvast een veilige en plezierige rit van zodat u nadien helemaal opgeladen kan beginnen aan die nieuwe werkweek.

Tip 1: Maak goede afspraken

Natuurlijk wil u even bijpraten met kameraden tijdens het weekend. Maar houd uw focus steeds op de weg en houd uw handen aan het stuur. Een onhandige beweging brengt al snel heel het peloton ten val. Vandaar dat goede afspraken binnen de groep belangrijk zijn. Geef aan wanneer er tegenliggers naderen en roep als er zich obstakels op de weg bevinden. Ook wanneer er links of rechts wordt afgeslagen, geeft u dat best aan zodat iedereen makkelijk volgt.

Tip 2: Neem een extra kledingstuk mee

Een lange rit op het programma? Neem dan zeker een extra kledingstuk mee zoals een jasje of een trui. Bovendien is er in ons land altijd de kans dat u verrast wordt door een plotse regenbui. Ook als u onderweg stopt voor een gezellig terrasje is, kan het behoorlijk afgekoeld zijn wanneer u terug naar huis keert.

Tip 3: Geniet van het landschap wanneer het op zijn mooist is

Tijdens een fietstocht geniet u graag van het Belgische landschap. Sommige streken zijn in specifieke periodes zeker de moeite waard. Zo is de maand mei ideaal om te fietsen tussen de openbloeiende bloesems in de Limburgse fruitstreek. In de maand augustus vertoeft u heerlijk in de Stille Kempen dwars door het bos en de hei.

Tip 4: Vertrek met de wind op kop

Check voor uw vertrek uit welke richting de wind komt. Hoewel er wielertoeristen zijn die graag een stevige kopwind hebben, blijft fietsen met de wind in de rug aangenaam. Start daarom met de wind op kop zodat u bij de terugkeer nog vlot naar huis fietst met die verzuurde benen.

Tip 5: Neem voldoende koolhydraten op

Wielrennen is een duursport waarbij grote hoeveelheden energie worden verbruikt. Vandaar dat u ervoor moet zorgen dat u zowel voor als na een zware rit voldoende koolhydraten opneemt. Tijdens de rit is het belangrijk om de reserves tijdig aan te vullen. Energiegels zijn ideaal om een moeilijk moment door te komen. Maar met snelle suikers moet u ook opletten. De bloedsuikerspiegel zal onmiddellijk stijgen, maar zal ook snel verdwijnen waardoor er een slap gevoel ontstaat. Vandaar dat u een cola best drinkt als u bijna de finish bereikt heeft.

1445464212Op zoek naar meer informatie voor fietsliefhebbers?
Surf naar www.tipsvoorfietsers.be !